Fullsatt S:t Johannes kyrka redo för gudstjänst. Två människor går mot altaret med ryggen mot kameran.
Foto: Karin Rosvall

Fira gudstjänst i S:t Johannes

I S:t Johannes firas varje vecka högmässa, kvällsmässa och veckomässa. Gudstjänsterna ser olika ut, men alla har ett gemensamt: Gud är i centrum för vår gemenskap. I alla mässor andas vi in Gud och smakar och känner att Herren är god.

Gudstjänstkalender för S:t Johannes kyrka

I kalendern nedan ser du de gudstjänster som firas i S:t Johannes kyrka den närmaste tiden.

Tryck på ikonerna i anslutning till kalendern om du vill ändra till att se vecko- eller månadsvy. Använd förstoringsglaset bland ikonerna för att söka.

Se kalender för gudstjänster i hela Malmö

Olika typer av gudstjänster i S:t Johannes kyrka

En gudstjänst är alltid offentlig. Du som vill delta är välkommen, precis som den du är. Ofta används orden gudstjänst och mässa. Det som skiljer dessa två åt är att på en mässa firas det alltid nattvard. Till mässan används alltid alkoholfritt vin och glutenfritt bröd.

Högmässa varje söndag

I S:t Johannes firas högmässa varje söndag kl. 11. I högmässan delas bröd och vin i nattvarden. Vi lyssnar till bibeltexter och predikan som har med söndagens tema och innehåll att göra. Vi sjunger psalmer och ber för oss själva och andra. Ofta medverkar någon av S:t Johannes kyrkas körer eller en solist. Högmässan varar cirka en timme.

Veckomässa

Veckomässan är också gudstjänst med nattvard, men den har färre moment än vad högmässan har. I S:t Johannes firas veckomässa varje onsdag kl. 12.10. Veckomässorna varar cirka 30 minuter.

Mässa i samband med Gränsland

Här hittar du mer information om Gränsland, en ny kultur- och samtalscen.

Dopgudstjänst varje lördag

S:t Johannes kyrka erbjuder dopgudstjänst varje lördag kl. 11, kl. 13.30 och kl. 15. Barn, unga och vuxna, alla är lika välkomna att döpas. Den som döps behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Inte heller du som förälder. Tvärtom – dopet är en gåva att bara ta emot. Det du som förälder säger ja till är att ditt barn döps till den kristna tron. Den som döps blir en del av den kristna gemenskapen och medlem i Svenska kyrkan.

Låna lokal för dopkaffe

Bokar du dop till kl. 11 finns det möjlighet att boka en ljus och rymlig lokal för efterföljande dopkaffe. Lokalen som ligger på tredje våningen i församlingshemmet bakom kyrkan har plats för uppemot 75 personer. Det finns tillgång till välutrustat kök, med porslin, glas och bestick, kyl, frys, modern kaffemaskin och diskmaskin.
Vill du veta mer eller boka tid för dop, kontakta pastorsexpeditionen på tel. 040-27 90 01 eller någon på expeditionen i S:t Johannes 040-27 91 50.

Dopängelhämtarvandring

De barn som döps i S:t Johannes kyrka får i samband med dopet en dopgåva av S:t Johannes kyrka i form av en glasängel . Ängeln hängs upp i dopträdet som finns i kyrkan. En gång per år, vanligen i maj, bjuds de barn som blivit döpta under året in till en drop-in-vandring i kyrkan där de får hämta sina dopänglar. Vandringen är speciellt anpassad för barn och består av olika små stationer.

Speciella gudstjänster till jul och påsk

I samband med jul och påsk firas flera olika specifika gudstjänster som relaterar till Jesu födelse och Jesu lidande, död och uppståndelse.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Swisha söndagens kollekt

Qr-kod för att swisha söndagens kollekt i S:t Johannes kyrka

Saknar du kontanter kan du swisha söndagens kollekt till 123 611 14 70. Du kan också välja att scanna qr-koden ovan i din Swishapp.

Obs! Swishar du annan dag än söndag går din gåva till Svenska kyrkan Malmös diakonala arbete istället för till söndagens kollektändamål.

Få information om kommande gudstjänster

Hand håller mobil som visar appen Kyrkguiden
Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Du kan också få gratis information om kommande gudstjänster genom att

Korg med pengar

Ge kollekt

Varje söndag i kyrkan samlas veckans kollekt in. I Malmös kyrkor kan du skänka kollekt kontant eller via Swish. Läs om swishnummer till lokala kyrkor, riks-, stifts- och församlingskollekter.

En man och en kvinna håller i en korg för kollekt

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.