Närbild på en ängel som hänger i julgranen.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Är du ensam i jul?

Är du en av många människor som är rädd för ensamheten i jul? För samtidigt som julen för många är fylld av glädje och värme, känner sig andra ensammare än någonsin.

Det finns många anledningar till ensamhet under julen. Kanske bor släkt och vänner långt bort, kanske har de närmast anhöriga dött eller så kan kontakten ha gått förlorad.

Oavsett hur just du känner inför julen så finns Svenska kyrkan för dig. Församlingarna runt om i landet genomför gudstjänster, konserter och verksamhet. Och om du inte kan eller vill komma till kyrkan finns det digitala evenemang du kan delta i istället.

Behöver du prata med någon kan du höra av dig till jourhavande präst eller till en diakon eller en präst i din församling.

En blond liten flicka i snickarbyxor och stickad tröja sitter i en kyrkbänk. Andra besökare syns suddigt i bakgrunden.

Vad händer i kyrkan i jul?

I vår kalender hittar du händelser och verksamheter, nära dig eller på en specifik plats.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Tips för att bryta ensamheten

Berätta för någon hur du känner

Det är inte alls självklart att din omgivning vet att du känner dig ensam. Fundera över om du kan prata med någon om hur du känner det.

Berätta hur du känner för en präst eller diakon

Diakoner och präster har tystnadsplikt och kan tipsa dig om arrangemang som kan passa dig. De kan också lyssna och ge råd om du känner dig ledsen. Kontakta din församling för att få prata med en diakon eller präst.

Om det krisar kan du ringa till eller chatta med en jourhavande präst

Hjälp andra genom att jobba som volontär

Genom att hjälpa andra kan du bryta din ensamhet, samtidigt som du gör något värdefullt för någon annan. Du hittar olika volontäruppdrag i Svenska kyrkan på Volontärbyråns webbplats.

Julens gudstjänster och andakter

Samling vid krubban

I många församlingar förbereder barn och vuxna julkrubban tillsammans i en familjegudstjänst eller andakt. Det sker vanligtvis på julafton.

Julbön

Julbönens utformning på julafton består ofta av sång, läsning av julevangeliet och predikan. Dessutom förekommer på många håll även julspel.

Midnattsmässa

Firas, precis som namnet säger, vid midnatt natten mellan julafton och juldagen. I och med midnattsmässan övergår vi från att fira advent till att fira jul.

Julotta

Enligt 1686 års kyrkolag skulle julottan börja klockan kl. 06 på juldagens morgon. Vissa församlingar håller dock julottan redan klockan 04, vilket var tradition innan 1686.

Juldagsgudstjänst

På juldagens förmiddag firar vi gudstjänst tillsammans.