Himmeli-lehti

Himmeli on Ruotsin kirkon ruotsinsuomalainen seurakuntalehti. Lue verkkojulkaisua tai lehden juttuja tältä sivulta.

Himmeli pääsiäinen 2024

Kärsimysnäytelmässä mukana kaikki inhimillinen

Kulisseina ovat keskustan historialliset rakennukset kuten Säätytalo, Suomen pankki ja Helsingin tuomiokirkko, jonka portaille pääsiäisnäytelmä huipentuu.

Två personer samtalar. En av de håller en porslin-kopp i händerna.

Miksi hetki, jota elän, tuntuu jo menneen?

Elän ajassa – menneessä, nykyisessä ja tulevassa. Mikä on minun osuuteni ajassa ja ajan osuus minussa?

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Pääsiäisen kertomus kätkee myös kärsimyksen historian

Kun ihmisen oma muinainen kokemus saa tulla esiin ja se hakee sanoja, alkaa syvältä tuleva vapina. Ne ovat kuin synnytyspoltot, jotka vievät eteenpäin.

Kärsimyksen monta tarinaa

Sirpa Kähkösen romaani 36 uurnaa – Väärässä olemisen historia kertoo kuolleen äidin elämästä ja tämän suhteesta tyttäreen. Sukuhistorian raskaat elämänkokemukset jättävät jälkensä ja periytyvät myös uusille sukupolville.

Ett kakfat, två kaffekoppar på fat och två påskhönor med ägg står uppdukade på en gul duk.

Lusikkaleivät pääsiäiseksi

Siilinjärvellä tehtiin lusikkaleivät ainoastaan pääsiäiseksi, lusikkaleivän muotohan muistuttaa pääsiäismunaa. Ja lusikkaleipien väliin heillä laitettiin aina keltaista appelsiinimarmeladia.

Vappusima

Pääsiäisen jälkeen mennään kohti kevättä. Siman resepti tulee Torshällasta - ole hyvä!

Påskliljor mot en blå himmel.

Pääsiäinen on “ylitsevuotavainen” ja “chäsäd

Pääsiäinen on kristillisen kirkon kohokohta. Haudan jälkeen on elämää ja pimeyden jälkeen valoa. Kirkko osoittaa aina eteenpäin, toivoa kohti, myös synkimpinä aikoina.

Himmelin joulunumero 2023

En halmängel hänger som dekoration i en julgran.

Joulurauha tuntuu nyt kaukaiselta mutta kovin kaivatulta

Sotien melske on vaikuttanut meidän kaikkien elämään. Sodan keskeltä monet ovat joutuneet pakenemaan ja etsimään turvaa.

Punatulkku roikkuu lumisella oksalla ja syö pihlajanmarjoja.

Joulun väri on vihreä

Sanotaan, että virvoitusjuomajätti on antanut joululle punaisen värinsä. Olen eri mieltä. Vanhemmissa joulukorteissa on usein punainen omena.

Saunan lauteet.

Joulusauna on rakas perinne

Maria Ojalan lapsuudenkodissa joulusauna oli rakas perinne. Aatonaaton jouluvalmistelujen jälkeen oli luvassa rauhallinen hetki saunan lämmössä.

En julkrubba.

Joulun lahja

Jouluevankeliumissa idän tietäjät toivat Jeesukselle lahjoja. Millaisia lahjoja me annamme jouluna toisillemme?

Himmelin pyhäinpäivän numero 2023

Jord format till kors och blommor på en vit kista.

Pyhäinpäivänä - Elämä on  kuolemista

Elämä on kuolemista, lauloi Juice Leskinen laulussaan ”Syksyn sävel” 1970-luvulla. Pyhäinpäivänä ollaan tämän tosiasian äärellä, sytytetään kynttilöitä ja muistellaan poisnukkuneita rakkaita.

Himmelin syysnumero 2023

Mies istuu velomobiilipyörän päällä.

Kohti kestävää elämää

Jonatan Edlund on kuuluisa kanoistaan ja kinneristään. Edellyttääkö kestävä elämäntapa kanatarhaa ja liikkumista erikoisella polkupyörällä, velomobiililla? – Ei edellytä. Minulle kestävä elämäntapa on elämää kohtuuden rajoissa

Rötter på en skogsstig.

Hitaampaa elämää etsimässä

Koko elämä on eräänlaista matkantekoa syntymästä elämän loppuun saakka. Ennen puhuttiin toivioretkestä, toiviotiestä tai pyhiinvaelluksesta, jota nykyisin käytetään eniten. Kaikkiin näihin sanoihin liittyy perillepääsyn toivo.

Nainen istuu yksin rannalla.

”Yksinäisyys oli vaikeinta. Silloin oli joku, joka kuunteli”

Joka vuosi noin 100 000 henkilöä ottaa puhelimitse yhteyttä Ruotsin kirkon Päivystävään pappiin. Miten sielunhoito tukee yksilöä ja miten sitä voi kehittää tulevaisuudessa? Aino on saanut tukea Ruotsin kirkon ruotsinsuomalaisesta puhelinpäivystyksestä ja on tällä hetkellä vapaaehtoistyöntekijä.

Videoita Ruotsin kirkon seurakuntien ilmastotyöstä

Hautakivet voidaan laittaa kiertoon ja nurmikentälle voidaan kylvää kukkaniitty.

Vähempikin riittää

Syksyn väriloisto ja kuulaat päivät antavat monelle meistä iloa arkeen. Syksy voi kuitenkin olla myös aikaa, jolloin vaatimukset kasvavat ja oma riittämättömyys vahvistuu samalla, kun päivänvalo hiipuu.

Ojista eroon

Keräätkö mustikoita kesäisin? Myös Karlstadin hiippakunnassa etsitään runsasmarjaisten varpujen metsämaita, muttei marjojen takia. Varpu on merkki hedelmällisestä maaperästä, joka saattaa olla hiilidioksidiroisto.

Elämäni tarkoitus?

Toukokuussa julkaistiin Meningen med mig (Miksi olen olemassa) – menetelmämateriaali, joka voi auttaa vahvistamaan nuorten identiteettiä ja mielenterveyttä.

Himmeli kertoo ruotsinsuomalaisesta elämästä

Himmeli on Ruotsin kirkon julkaisu.Se sisältää artikkeleita suomen-, ruotsin- ja meänkielellä. Se ilmestyy kaksi kertaa vuodessa keväällä ja syksyllä.

Himmeli kertoo elämästä ja ihmisistä maan ja taivaan välillä. Meistä kaikista Ruotsin kirkossa. Monikielisyyden ja eri kulttuuriperinteiden kirkko on avoin kaikille.

Perinteinen kattoriipus - himmeli

Tiedätkö mitä himmeli tarkoittaa? Himmeli on perinteinen, oljista tehty kattoriipus. Se otettiin ennen vanhaan esille suurina juhlapyhinä. Samaan tapaan Himmeli-lehti ilmestyy kevään ja syksyn suurten juhlapyhien alla.

Himmelin symboliikka on kaunis. Kuin oljenkorret himmelissä, ihmisen elämä on sidoksissa toisiin ihmisiin. Yhdessä muodostamme jotain kaunista ja arvokasta. Ilmavirta liikuttaa himmeliä. Samalla tavoin Pyhä Henki laittaa meidät liikkeelle ja
Jumala kulkee kanssamme.