Kvällssolen lyser genom tallens grenar, och strålarna speglar sig i vattnet.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Tankar om självmord

Livet är svårt och livet är sårbart. Ibland känns det meningslöst, mörkt och hopplöst – som att Gud har övergivit oss. Det kan väcka tankar på självmord.

Den här sidan vänder sig först till dig som har förlorat lusten att leva. Längre ner på sidan finns råd till dig som är vän eller anhörig till någon som inte vill leva.

Om du funderar på att ta ditt liv

När du får tankar om att livet är hopplöst, berätta om dem för någon! Du behöver inte stå ensam i det svåra.

Svenska kyrkan finns till för dig, vare sig du har eller inte har vänner eller anhöriga att tala med. I Svenska kyrkan finns det människor som vill hjälpa dig att leva och finna vägar vidare. Du kan kontakta en präst eller en diakon i en församling nära dig. Använd formuläret här på sidan, eller läs längre ner om fler alternativ att få samtala med någon.

Guds förstår din smärta

Du är värd att få må bra och att vilja leva. I Svenska kyrkan är tron att vi människor är skapade av Gud och skapade till Guds avbild. Gud förstår vad det innebär att vara människa med lidande och smärta. Men är det inte alltid vi människor upplever det så.

Om Hoppets Gud får bära oss igenom, kan trots allt något nytt få växa fram.

Psalm 779

Döden är definitiv

Ibland kan döden kännas som den enda utvägen för att slippa lidande och de problem vi har. Vi kan till och med känna att andra får det bättre utan oss. Men det är inte så, ett självmord löser inte andras problem.

Döden är definitiv och den ger ingen möjlighet till att ångra sig. Vi har bara ett liv här på jorden. Lyssna gärna på psalm 791, Du vet väl om att du är värdefull, i Den svenska psalmboken.

Akut samtalsstöd på kvällar och nätter

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Sverigefinska telefonjouren – Papu

Sverigefinska telefonjouren (Papu) är en del av kyrkans själavård. Jouren finns för dig som behöver samtala om din livssituation på finska. Du kan ringa, mejla eller chatta med Papu.

Kristen tro ger hopp

I den kristna tron kan du finna hoppet och löftet om att Gud aldrig överger någon människa. Gud finns med dig på din väg i livet. ”Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig …” står det att läsa i psalm 23 i Psaltaren i Bibeln

Råd och stöd till dig som är anhörig eller vän till någon som vill ta sitt liv

Att ha en vän eller anhörig som har självmordstankar är väldigt svårt och när det händer behöver vi stöd.

Här på svenskakyrkan.se hittar du samlad information om olika slags hjälp en människa i kris kan få av Svenska kyrkan.

Dessutom kan du få kloka råd om hur du hjälper någon med självmordstankar på 1177.se och på olika föreningars webbplatser. Länkarna leder direkt till webbsidor om hur du hjälper: