Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Sorgegrupper

I en sorgegrupp träffas människor som har förlorat en närstående. Ni får dela med er av era tankar och känslor.

Svenska kyrkan erbjuder sorgegrupper för vuxna, barn och ungdomar. En sorgegrupp är en grupp med ett litet antal deltagare, som träffas ett bestämt antal gånger och leds av två diakoner eller präster.

Dela med dig av tankar och känslor

I gruppen kan du dela med dig av tankar och känslor till andra som är i samma situation och förstår vad det handlar om.​

Grupperna är avgiftsfria. Alla är välkomna och du måste inte vara medlem i Svenska kyrkan. I varje församling finns också möjlighet till enskilda samtal med diakon eller präst. Om du vill gå med i en sorgegrupp eller behöver prata med någon om din sorg kan du kontakta din församling för att höra vilka alternativ som finns i närheten av där du bor.

”Man fick vara ledsen”

Madeleine var 16 år då hennes pappa dog en plötslig och oväntad död. Över ett år senare kände hon sig redo att börja bearbeta sorgen, och gick med i kyrkans sorgegrupp.

Två flickor i en folkmassa kramar om varandra hårt.

Sorgegrupp för barn och unga

När vännerna inte förstår, kan en sorgegrupp vara till hjälp. Där träffar du andra barn eller ungdomar som har förlorat någon som stått dem nära.