En liten vit plastduva med utsträckta vingar har placerats på ett grönt blad.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Helluntai

Helluntai on Pyhän Hengen juhlapyhä. Silloin meitä muistutetaan siitä, että Jumala on meidän keskellämme ja asuu meissä. Pyhä Henki on Jumalan näkymätöntä läsnäoloa.

Ennen kuin Jeesus jätti tämän maailman helatorstaina, hän kertoi opetuslapsilleen, ettei hylkäisi heitä. Jeesus lupasi ihmisille auttajan, totuuden hengen, joka olisi aina meidän kanssamme.

Helluntaita vietetään kymmenen päivää helatorstain jälkeen. Juhlimme sitä, että Jumalan henki - auttajamme - on aina luonamme.

Pyhä Henki on kanssamme

En björk blåser i vinden.
Henkeä verrataan joskus tuuleen. Puut huojuvat tuulessa, mutta emme näe tuulta. Emme myöskään Pyhää Henkeä. Mutta sen vaikutuksen voimme nähdä elämässämme. Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Pyhää Henkeä kutsutaan elämän hengeksi, eikä se ole sattuma. Ihmishenkäys ja se, että me hengitämme, ovat elämän peruslähtökohtia. Jumala on yhtä näkymätön ja yhtä todellinen kuin oma hengityksemme.

Mikään ei voi erottaa Jumalan rakkaudesta

Kun apostoli Paavali monia vuosia myöhemmin kirjoittaa Rooman kristityille, hän kuvaa Jumalan apua ja rakkautta voimakkain ilmauksin:

”Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.” Room. 8:38-39.

Osallistu helluntain viettoon tästä linkistä tai etsi kotiseurakuntasi tapahtumia Ruotsin kirkon kalenterista.

Kolminaisuuden aika

Kolminaisuusaika alkaa helluntaista ja päättyy tuomiosunnuntaihin marraskuussa. Tämä kirkkovuoden aika auttaa meitä tuntemaan Jumalaa ja kasvamaan ihmisenä.