Ruotsinsuomalaisten juhlat

Täältä löydät suomalaiset juhlat, joita vietämme myös täällä Ruotsissa.

Närbild på två vitsippor.

Äitienpäivä

Suomalaisessa perinteessä toukokuun toinen sunnuntai on juhlapäivä. Silloin kiitetään ja juhlitaan äitejä. Päivää vietetään myös Ruotsin kirkon ruotsinsuomalaisessa toiminnassa. Morsdag - andra söndagen i maj - är en högtidsdag i Finland. Dagen firas även i Svenska kyrkans sverigefinska verksamhet.

En flaggstång med finska flaggan mot en blå och molnig himmel.

Muistamme Suomen sotaveteraaneja

Veteraanipäivää vietetään myös Ruotsissa.

Suomen itsenäisyyspäivää vietetään 6. joulukuuta

Mark Levengood muistelee ja valaisee itsenäisyyspäivän viettoa. Mukana ovat sukulaisten sattumukset ja Markin omat mietteet päivän merktyksestä.

Den 6 december firar Finland sin självständighetsdag. Den nationella helgdagen firas även i församlingar runt om i Sverige. Programledaren Mark Levengood berättar om Finlands självständighetsdag och delar med sig av sin familjs upplevelser med värme.

Ruotsinsuomalaisten päivä 24. helmikuuta

En sverigefinsk bordsflagga står i ett fönster.

Sverigefinnarnas dag den 24 februari

Sverigefinnarnas dag började firas 2011. Datumet 24 februari valdes för att det var Carl-Axel Gottlunds födelsedag. Sverigefinnarna är Sveriges största nationella minoritet.

En sverigefinsk bordsflagga står i ett fönster.

Ruotsinsuomalaisten päivä

Helmikuun 24. on ruotsinsuomalaisten päivä. Silloin juhlitaan Ruotsin suurinta kansallista vähemmistöä. Sverigefinnarnas dag uppmärksammar den största nationella minoriteten i Sverige.