En flicka sitter i knät på en ledare runt ett bord. Några andra barn sitter bredvid.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Liity jäseneksi

Kirkossa jaamme elämää ja sitä hyvää, mitä olemme saaneet. Ruotsin kirkko on avoinna kaikille. Olet lämpimästi tervetullut mukaan yhteiseen työhön ja yhteisten voimanlähteiden äärelle.

Miksi liittyisin kirkkoon?

Kun liityt kirkkoon, sinusta tulee oman seurakuntasi jäsen. Lue eri-ikäisten kertomuksia, mitä jäsenyys heille merkitsee:

En liten flicka tittar på en leksak med olika bildmotiv.

Kirkon jäsenet kertovat

Ruotsin kirkossa on 5,5 miljoonaa jäsentä. Lue eri-ikäisten kertomuksia, mitä jäsenyys ja seurakuntayhteys on heille merkinnyt. Sinäkin voit liittyä kirkkoon!

Uskon ja tekojen kirkko

Jeesus kehotti meitä pitämään huolta toisistamme ja tukemaan niitä, jotka ovat vaikeuksissa tai elämän käännekohdissa. Lapsen syntymä, läheisen kuolema, rakkaussuhteen päättyminen, työttömyys, masennus, murrosikä… Ihmisen elämä kulkee harvoin tasaista tietä.

Monet elämänkysymykset ja kamppailut ovat meille myös yhteisiä. Seurakunnassa voimme jakaa niitä.  Et ole yksin haasteiden keskellä. Joku muukin on kulkenut tätä tietä. Joku toinenkin on selvinnyt tästä. Et ole yksin.

Kaikissa elämän vaiheissa

Kirkko on kohtauspaikka kaikissa elämän vaiheissa. Arjessa ja juhlassa saamme yhdessä jättäytyä Jumalan varaan. Oletko elämäntilanteessa, jossa itse tarvitsisit apua ja tukea? Vai kenties halukas auttamaan muita ja osallistumaan vapaaehtoistoimintaan? Haluatko tietää enemmän Ruotsin kirkosta, kristinuskosta ja osallistua jumalanpalvelukseen ja näin kasvaa uskossa?

Oletko:

• avun ja tuen tarpeessa?
  • halukas auttamaan vapaaehtoisena?
  • haluatko tietää enemmän Ruotsin kirkosta?
  • haluatko osallistua jumalanpalvelukseen ja kasvaa uskossa?

Olet tervetullut:

Osallistu vapaaehtoistyöhön - suomenkielisiä tarvitaan

Haluatko auttaa ja ilahduttaa toista ihmistä: tukea aikuista tai lasta arjessa? Yksi kirkon tärkeimmistä tehtävistä on auttaa hädässä olevaa ja kutsua yksinäiset mukaan yhteyteensä. Kirkon jäsenenä voit auttaa lähimmäistäsi lähellä ja kaukana. Monessa seurakunnassa tarvitaan myös suomea puhuvia vapaaehtoisia. Voit lahjoittaa varoja seurakunnan diakonialle eli sosiaalityöhön. Tai tukea kirkon kansainvälistä toimintaa Act Svenska kyrkanin välityksellä.

Ota yhteyttä kotiseurakuntaasi.

Miten voin liittyä kirkon jäseneksi?

Kirkon jäseneksi liitytään liitytään kasteen kautta. Kasteelle voi tulla minkä ikäisenä tahansa. Jos sinut on jo kastettu jonkin kristillisen kirkon jäseneksi esim. jossain toisessa maassa, niin voit ottaa yhteyttä lähimpään seurakuntaan ja liittyä jäseneksi täyttämällä liittymislomakkeen. Alle 18-vuotiaat voivat liittyä kirkkoon huoltajien suostumuksella.

Jos olet ollut kirkon jäsen jossain muussa maassa, vaikkapa Suomessa, niin sinusta ei tule automaattisesti Ruotsin kirkon jäsentä, kun muutat Ruotsiin.
Moni suomalainen  luuli näin siihen aikaan, kun kun muuttokirjat tuotiin Ruotsissa kirkkoherranvirastoon. Hautajaisten yhteydessä tämä voi olla ikävä yllätys. Jos olet epävarma jäsenyydestäsi niin tarkista asia seurakunnasta.

Mitä kirkon jäsenyys maksaa?

Yli 18-vuotiaat kirkon jäsenet maksavat kirkollismaksua, jonka suuruus vaihtelee jäsenen tulojen ja kotiseurakunnan mukaan. Keskimääräinen kirkollismaksu on vuonna 2023 1,03 prosentti verotettavista tuloista. Kirkollismaksu maksetaan kerran vuodessa tuloverotuksen yhteydessä.
Suurin osa kirkollismaksuvaroista ohjautuu paikallisseurakuntiin:  lapsi- ja nuorisotyöhön, musiikkitoimintaan, diakoniaan ja sairaalakirkon toimintaan ja perheneuvontaan.
Jäsenmaksuilla huolehditaan myös kiinteistöjen ja kirkkojen kunnossapidosta sekä kulttuurihistoriallisten arvokkaiden kirkkorakennusten ja esineiden säilymisestä tuleville sukupolville.