En oljelampa brinner i en kyrka.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Tuomiosunnuntai

Tuomiosunnuntai ja sitä edeltävä sunnuntai päättävät kirkkovuoden. Tuomiosunnuntai kertoo aikamme rajallisuudesta, mutta myös tulevaisuudesta ja Jumalan valtakunnasta.

Kirkkovuosi päättyy

Kirkkovuoden loppu on pohtimisen aikaa. Raamatun tekstit kertovat, kuinka meidän ihmisten tulee kantaa vastuuta siitä, miten me elämme elämämme. Meitä muistutetaan kuolemasta. Tekstit haastavat meitä elämään vastuullisesti luomakuntaa ja elämää kunnioittaen. Niissä on myös toivon sanoma uudesta mahdollisuudesta, uudesta taivaasta ja maasta.

Käänny uutta elämää kohti

Tuomio tarkoittaa, ett jokin asia ratkaistaan.  Se on antanut nimen tuomiosunnuntaille. Kreikan sana tuomio viittaa taas kriisiin. Jeesus kohtaa usein ihmisiä hädän keskellä, täysin toivottomassa tilanteessa. Jeesus kääntääkin kriisin joksikin uudeksi, uudeksi elämäksi, jollaista ihmiset eivät edes osanneet kuvitella.

Kirkkovuoden viimeiset sunnuntait käsittelevät toivoa jostakin uudesta. Jeesus voitti pahuuden ja kuoleman. Samalla tavalla Jumala antaa uuden elämän luomalleen maailmalle, elämän ilman pahuutta ja sortoa.­­

Jumala sanoo viimeisen sanan

Tuomiosunnuntaina muistuttaa, ettemme ole täysin omien tuomioidemme ja ennakkoluulojemme varassa. Kristillisessä uskossa tuomio on Jumalan, joka on luonut meidät. Hän näyttää kasvonsa meille Jeesuksessa Kristuksessa.

Tuomiosunnuntain viesti on, että Jumalalla on viimeinen sana. Se koskee ihmiselämää ja koko maailmaa. Jumala rakastaa meitä ja antaa meille ikuisen elämän lähellään. Sen Jumala osoitti Jeesuksen kautta.