Östra Eneby kyrka

På tornet till Östra Eneby kyrka kan man läsa "1100-1775". Det första årtalen säger oss något om kyrkans långa historia. Det andra årtalet, 1775, anger det år då tornet var färdigbyggt och ersatte en äldre klockstapel. Tel: 011-24 12 00

Bland inventarierna kan framhållas dopfunten i dopkapellet. Det är det äldsta kända föremålet i kolmårdsmarmor, från 1200-talet.

Altartavlan föreställer Kristus som det sanna vinträdet, en glasmålning av Olle Hjortzberg från 1920.

I Östra Eneby kyrka firas i regel gudstjänst varje sön- och helgdag kl. 10.00

I kyrkogårdens nordvästra del, under en stor och vacker björk, finns en minneslund, som alternativ till gravplats.

Östra Eneby kyrka

Antal platser: 200

Parkeringsplats: Ja, vid församlingshemmet

Handikappanpassad: Ja

Adress: Finspångsvägen 150, 602 10 Norrköping (Koordinater: 58,60962 N, 16,13592 Ö)

Närmaste lokal: Östra Eneby församlingshem

Ett stort ljust rum med limträbalk och träribbor i taket, träparkettgolv och stora fönster runt alla väggar samt ett par altandörrar i en av glaspartierna. Två långbord står utmed väggarna och en flygel skymtar i förgrunden.

Östra Eneby församlingshem

Precis utanför de vackra gamla murarna till Östra Eneby kyrka, ligger Östra Eneby församlingshem. Flera stora och vackra lokaler möjliggör ett rikt församlingsliv.