Kvillinge kyrka

Kvillinge kyrka byggdes på 1100-talet men är så ombyggd genom seklerna, att man idag mest ser en 1890-talskyrka. Tel: 011-24 12 00

Den enda synliga detaljen från medeltiden är ett fönster med fönsterbänk i huggen kalksten i norra korsarmen – nu sakristia – som frilades på 1950-talet.

Tornet med det öppna uterummet till västra porten är byggt så sent som 1927. (Ett försök på 1780-talet hade misslyckats.)

Kvillinge kyrkas altartavla är målad av den gustavianska tidens främste kyrkomålare Pehr Hörberg (Sveriges kyrkohistoria 2000). Den här tavlan över Jesu frambärande i templet är gjord ganska tidigt i
hans karriär.

Dopfunten i mässing anses vara en av de vackraste i sitt slag i Östergötland.

Kvillinge har haft förmögna donatorer på de stora egendomarna, och de gamla begravningsvapnen gör också att man känner historien fläkta.

Kvillinge kyrka

Antal platser: 300

Parkeringsplats: Ja, vid kyrkan och i anslutning till kyrkan

Handikappanpassad: Ja