Foto: Fredrik Schlyter

Skärkinds kyrka

Skärkinds kyrka öppnades 1836 och ligger två mil sydväst om Norrköping. Väggar och tak pryds av hundratals jugendrosor som tillsammans med det öppna och ljusa kyrkorummet skapar en unik och hemtrevlig kyrka.

Av den gamla kyrkan i Skärkind, med anor från 1100-talet, finns idag bara koret kvar. Från 1844 och framåt har det använts som gravkapell.

Den nya kyrkan börjades byggas 1835 och ett år senare stod den klar. Redan 1829 beslutades dock om nybyggnad och ritningar beställdes av major Justus Weinberg, som gjort ritningar till flera klassicistiska kyrkor. Två år därefter beslöts att anlita ekonomidirektören och byggmästaren Abraham Nyström från Hållingstorp i Kristberg (1789 - 1849). Han åtog sig enligt kontraktet att bygga den nya kyrkan för 8 500 riksdaler banco, ej inräknat material och dagsverken.

Blixtnedslag

1906 slog blixten ner och förstörde torn och klockor och även orgeln, men murarna gick att rädda. När man sedan skulle återställa kyrkan anskaffades ritningar av arkitekten Erik Lallerstedt. Den tidigare enkla empirekyrkan blev förvandlad till en jugenddekorerad egendom. År 1965 gjorde man en ny restaurering, då anordnade man även en liten kyrksal till konfirmanderna under en av läktarna.

Altaret pryds idag av ett bildskåp som tillverkades i Antwerpen omkring 1500. Enligt lokala berättelser skulle bildskåpet vid ett tillfälle flyttas till ett museum, något som skärkindsborna mottsatte sig. De hävdade bestämt att skåpet var för brett för att få ut genom kyrkporten och bildskåpet blev kvar.

Dopfunten är av kalksten och skänktes till kyrkan 1679 av Joachim Siwers. Orgeln byggdes av Zetterquist & Son och har 14 stämmor.

Renovering

Skärkinds kyrka stängdes för renovering hösten 2019 på grund av att putsen i taket hade börjat lossna och det var risk för ras. Skadorna är nu helt åtgärdade och kyrkan återöppnades på första advent 2022. Under renoveringen fick även det övriga kyrkorummet ett rejält lyft med en ny samlingssal och ett nytt kök.

Annorlunda kyrkogård

Kyrkogården i Skärkind är inte lik andra kyrkogårdar. Den tronar lite upphöjd över det omgivande landskapet och allting på den står i ståtligt raka linjer. Kapellet liknar en sockerbit som någon ställt mitt i rutnätet. Allt är rakt och fyrkantigt, men omgivningarna gör att allt ändå känns mjukt. De mjuka fyrkanterna utgör en märklig paradox, men den fungerar.

Begravningsplatsen är lagd på en platå som höjs över marken med murar. Gissningsvis är den mycket gammal. Kapellet som står i mitten är koret av en kyrka som byggdes redan på 1100-talet. En del av de gamla inventarierna finns kvar, som till exempel dopfunten från medeltiden och ett Mariaskåp från 1400-talet. En vacker karmstol med ett medeltida utseende finns också i kapellet. Enligt legenden skulle den ha tillhört biskop Brask, men den exakta åldern är okänd. Dessutom finns ett stort revben. Tidigare påstod man att det kom från en jättinna som ska ha hetat ”jungfru Skära”, men när sagan testades mot vetenskapen visade det sig att det kom från en späckhuggare.

SKÄRKINDS KYRKA

Antal platser: 300

Parkeringsplats: Ja, 40 stycken

Handikappanpassad: Nej, men HWC finns

Adress: Skärkinds kyrka, 610 21 Norsholm

Närmaste lokal: Skärkinds samlingssal ligger inne i kyrkan.

BORGS FÖRSAMLING

Församlingsexpeditionens ordinarie telefon- och besökstider:

Mån och tors 09.00-12.00, fre 09.00-11.30 (stängt tisdagar och onsdagar samt röda dagar)

E-post: borgs.forsamling@svenskakyrkan.se

Församlingsexpeditionens besöks- och postadress:
Wilhelm Wibergs gata 176, 603 77 Norrköping

I bild syns ett uppdukat bord med bröd, smör, porslin och fika.

Skärkinds samlingssal

Inne i Skärkinds kyrka hittar du en modern och vacker församlingssal, vägg i vägg med kyrkorummet. Här finns plats för glädje, gemenskap och stillhet. Salen går att låna för minnesstunder och dopkalas.

Kyrkor, lokaler och kyrkogårdar

Svenska kyrkan i Norrköping har inte mindre än 25 kyrkor, 23 kyrkogårdar, 7 kapell och flertalet församlingshem och andra verksamhetslokaler.