Lindö kapell

Lindö kapell ligger i stadsdelen Lindö, vid den innersta delen av Bråviken. Lindö är ett villaområde med cirka 5000 invånare.

Kapellet byggdes 1936 på initiativ av Lindö kyrkliga syförening som samlat in medel till inköp av mark vid Lindöhällsvägen 7. 1951 byggdes även en klockstapel av de träd som fälldes på tomten.

Syföreningen fortsatte att samla in medel för inköp av piano, orgel och olika textilier. Nuvarande altare, tillverkat i bok av snickarmästare Bertil Johansson, Markaryd, invigdes 6 september 1992. Linnea Andersson har knypplat spetsen som pryder detsamma. Altartavlan föreställer "Änkans son i Nain" och är målad av en okänd konstnär. Ljusträdet på väggen skänktes av Marie och Ida Nilsson till minne av bortgångne Kjell Nilsson, präst i församlingen 1977 - 1993. Familjen Henry Björklund har också skänkt medel för inköp av en ljusbärare i form av en båt.

Dessa föremål, liksom ljusstakar, vaser, dopfunt och processionskors är designade och tillverkade av konstnären Christer Wide, Kolmården. Orgeln som inköptes på 1970-talet; en 8-stämmig piporgel från Åkerman och Lund, är sedan år 2002 utbytt mot en modern digital orgel med större antal stämmor.

Lindö kapell

Antal platser: 70

Parkeringsplats: Ja, kommunala parkeringplatser runt omkring

Handikappanpassad: Ja