S:t Olai kyrka

S:t Olai kyrka är belägen i Olaiparken, ett stenkast från Drottninggatan.

På denna plats har det funnits en kyrka sedan medeltiden och den kyrka som finns idag är den tredje eller fjärde på samma plats. Nuvarande kyrka invigdes 1767. Kyrkan kallas ibland för Kröningskyrkan eftersom kungen Gustaf IV Adolf och drottning Fredrika kröntes här år 1800. Det var för oroligt i Stockholm så man fick åka hit istället.

S:t Olai kyrka som är uppkallad efter Norrköpings skyddshelgon S:t Olof, har undergått skiftande öden. Den är belägen mitt i staden med sin fristående kampanil, även kallad Stadstornet, ca: 70 m från kyrkan invid Drottninggatan. Tornet uppfördes före 1750 tillsammans med två bodar – i folkmun kallade galoscher.

Den nuvarande kyrkan uppfördes under åren 1765 – 67 efter ritningar av överintendenten greve Carl J. Cronstedt. Som förebilder har bl a tjänat en del barockkyrkor i Rom. Kyrkan har genomgått omfattande restaureringar 1870 och under åren 1945 – 49 och ger idag intryck av en enkel 1700-talskyrka utan överflödig utsmyckning. 1998 hölls kyrkan stängd närmare ett år, för ytterligare en stor restaurering.

Altartavlan av Perh Hörberg från 1797 föreställer nattvardens instiftande och predikstolen från 1798 är ett förnämligt arbete av Norrköpingsbildhuggaren C.F Beurling. Kyrkans orgel har en av landets allra praktfullaste fasader i gustaviansk stil från 1775. Orgeln med sina 60 stämmor byggd 1919 av Åkerman & Lund är Norrköpings största kyrkorgel. Kororgeln från år 1976 har 20 stämmor.

Till kyrkans värdefullaste inventarier räknas två praktfulla korkåpor och en mässhake från 1500-talets början. Altarkrucifixet i silver med bergskristall har utförts av Wiven Nilsson i Lund 1950.

Vill du veta mer om S:t Olai kyrka? Läs mer här >>>

S:t Olai kyrka

Antal platser: 800

Parkeringsplats: Ja, kommunala parkeringplatser runt omkring