Foto: Fredrik Schlyter

Klockargårdens kyrka

Klockargårdens kyrka invigdes 1980. Här det högt i tak med en ljust och modernt kyrkorum som har plats både för glädje, gemenskap och stillhet.

”Klockaretorpets invånare har fått en glad kyrka. Här är högt i tak, här finns plats för stillhet och inre samling, för glädje och varm gemenskap. Arkitekturens lugna enkelhet stämmer till ro.”

Så uttryckte sig biskop Martin Lönnebo när han söndagen den 2 november 1980 (dagen efter Allhelgonadagen) invigde Klockargårdens kyrka och församlingshem. Enligt ögonvittnen anlände biskopen till Klockargården med spårvagn, linjen till Klockaretorpet är nära nog på dagen jämngammal medKlockargården.

I sitt öppningstal uppmanade Martin Lönnebo lyssnarna att tänka på att Klockargården inte invigdes till konserthus eller underhållningslokal utan att den är en port till himmelriket. Därpå sträckte han ut kräklan (biskopsstaven) mot kyrkorum, murar, dopfunt och altare för att välsigna och inviga dem.

Byggtid 15 månader

Medlemmarna i Borgs församlings kyrkoråd tillhörde de mest pådrivande i bygget av Klockargården. Syftet var att här skulle växa fram en stadsdel som behövde en kyrka. I april 1979 var ritningarna klara, byggnadsarbetet startade i augusti och 15 månader senare var anläggningen klar att tas i bruk. Klockartorpet hade begåvats med ett karaktäristiskt landmärke.

En bildvävnad i flammande rött som grundton på väggen bakom altaret rönte stor uppmärksamhet och beundran. Textilkonstverket var framställt av norrköpingskonstnärerna Eva och Per Pettersson, ett arbete som tog mer än ett år i anspråk. Bildvävnaden sitter nu på väggen i trapphuset till expeditionen en trappa upp.

1996 ersattes textilkonstverket av ett träsnidat altarskåp formgivet av Lydia Wikman, Mariasyster vid Vallby kyrka i Uppland. Så sent som hösten 2009 kompletterade Syster Lydia altarskåpet med ambo, altarbord och dopfunt, vilka harmonierar med altarskåpet.

Till de nyare konstnärliga inventarierna i Klockargårdens kyrkorum hör också en ljusbärare, tillverkad av framlidne Christer Wide.

Träd i förnyelse

Dopträdet är en installation i ständig förnyelse. För varje barn som döps i församlingen  hängs en dopängel upp i dopträdet. Därmed finns dopbarnen och deras familjer med i församlingens förböner. Efter nyåret ”plundras” föregående års träd för att ge plats åt nya dopänglar. 2023 inköptes ett nytt kredensbord och dopängelhängare från Åby snickeri.

I församlingssalen, med plats för hundratalet personer, utgör fondväggens stora färgstarka applikation blickfånget. Textilkonstnärinnan Barbro Strömgren från Umeå arbetade över ett år med konstverket som sattes upp 1982. Från den gula soluppgången längst till vänster utnyttjas merparten av färgskalan och avslutas med vitt och blått i högra hörnet, enligt konstnärinnan  ett uttryck för oändligheten.

Utöver de regelbundna gudstjänsterna så profileras Klockargården som en vardagskyrka där man välkomnas att komma in och tända ett ljus eller bara sitta ner en stund i stillhet. Möjligheten till gemenskap är också stor genom livlig barn- och ungdomsverksamhet och olika träffar för vuxna.

Förutom kyrkan och samlingssalen innehåller Klockargården församlingsexpeditionen för Borgs församling, kök, samtalsrum, barn- och ungdomslokaler samt arbetsrum.

Frivilligverksamhet av mångskiftande slag har alltid beretts stort utrymme i Klockargården. Förhoppningarna och förväntningarna från 1980 har infriats!

KLOCKARGÅRDENS KYRKA

Antal platser: 70

Parkeringsplats: Ja, det finns möjlighet till kommunal parkering i närheten. Det finns även en spårvagnshållplats precis utanför kyrkan (linje 3 mot Klockaretorpet, hållplats Klockaretorpets centrum).

Handikappanpassad: Ja

Adress: Wilhelm Wibergs gata 176, 603 77 Norrköping

Närmaste lokal: Församlingssalen som ligger i samma hus och rymmer 100 personer. Det finns tillgång till full utrustat kök och det finns 5 barnstolar att låna. Det finns även tillgång till audio-visuell utrustning.

BORGS FÖRSAMLING

Församlingsexpeditionens ordinarie telefon- och besökstider:

Mån och tors 09.00-12.00, fre 09.00-11.30 (stängt tisdagar och onsdagar samt röda dagar)

E-post: borgs.forsamling@svenskakyrkan.se

Församlingsexpeditionens besöks- och postadress:
Wilhelm Wibergs gata 176, 603 77 Norrköping

Kyrkor, lokaler och kyrkogårdar

Svenska kyrkan i Norrköping har inte mindre än 25 kyrkor, 23 kyrkogårdar, 7 kapell och flertalet församlingshem och andra verksamhetslokaler.

Stora salen i Borgs Klockargård

Borgs Klockargård

Mitt i Klockaretorpet ligger Borgs Klockargård. Här möts alltifrån ungdomsgrupper och läxhjälpen till trivselgrupper, körsångare och ideella. Klockargårdens stora färgglada sal går att låna för minnesstunder och dopkalas.