Solstrålar lyser genom morgondimma vid Forshems kyrka.
Foto: Helena Långström Schön

Forshemin Kirkko

ISTA ECCLESIA SIT IN HONORE DOMINI NOSTRI IHESU CHRISTI ET SANCTI SEPULCRI "Tämä kirkko on pyhitetty meidä herralle Jeesus Kristukselle, ja Pyhähaudan Kunniaksi."

Kirkko on rakennettu hiekkakivestä. Vanhin on kirkon keskiosa joka on rakennettu 1100-luvun keskivaiheilla.1200-luvun loppupuolella alkuperäinen alttari purettiin ja sen tilalle rakennettiin nykyaikainen alttari. 1760-luvulla tapahtui suurin muutos, kun kirkkloon rakennettiin eleäinen ja pohjoinen siipi. Kirkkoa on paranneltu useita kertoja, esimerkiksi vuonna 1939 löydettiin seinä- ja kattomaalauksia 1600-luvulta, valkoisen kalkkauksen alta.

1. Kirkon syntyminen

Kivikuva tornin portin yläpuolella
Kuvan keskellä oleva kristus siunaa kirkon rakentamisen. Hänen vasemmalla puolella on kivimestari ja oikealla puolella kiven lahjoittaja (kumpaakaan ei tunneta nimeltä). Kiven lahjoittaja, jota on kuvailtu herrasmieheksi tai ritariksi, antaa kristukselle ehtoollismaljan.

2. Kirkon vihkiminen
Eteläisessä siivessä portin yläpuolella oleva kirjoitus kertoo:
"Ista ecclesia sit in honore Domini Nostri Ihesu Christi et sancti sepulcri " (Olkoon tämä kirkko pyhitetty meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ja Pyhähaudan kunniaksi.) Keskellä olevan Kristuksen molemmilla puolilla on hänen kaksi opetuslastaan, Pietari ja Paulus. Kivitaulun alla on latinalaiset aakkoset. Kuvakirjoitus ja latinalaiset aakkoset olivat molemmat käytössä yhtäaikaa vielä satoja vuosia kivitaulujen valmistumisen jälkeen.

3. Pyhimykset
Etelässä olevan käytävän korkeimmalla kohdalla.
St. Martin ranskalaisesta Tourista (vasem-malla) Tarina kertoo kuinka Martin tuli uskoon. St. Martin symbolisoi anteliaisuutta ja laupeutta.
St. Nikolaus Myrasta eli nykyisestä Turkista (oikealla). Hän oli merimiehien ja kauppamisten suojelijapyhimys. Oikealla ylhäällä voit huomata myös pienen laivan jonka viereen on kirjoitettu : "St. Nikolus, rukoile Herralle meidän puolestamme."

4. Johanniitit /Maltesinristi
Etelässä olevalla käytävällä, portin vasemmassa pylväässä.
Suudelmaristi on kaiverrettu ja lahjoitettu kirkolle 1100-luvulla. Tällainen risti on melko harvinainen ja toinen sellainen löytyy myös St Helenan kappelista Pyhähaudan lä-
hettyviltä Jerusalemista.

Passio-kuvaus
Kaksi kivitaulua pohjoisessa käytävässä ja yksi kirkon asehuonessa kertoo Kristuksen kärsi-myksestä.
5. Ensimmäisessä kivitaulussa on kuvattuna ristiinnaulitseminen, ristiltä alasottaminen sekä Josef Arimatialainen halaamassa Kristuksen ruumista.
6. Toisessa kivitaulussa Kristus pelastaa sieluja tuonelasta
7. Kolmannessa kivitaulussa enkeli ja kolme Mariaa ovat tyhjän haudan vierellä. Oikeassa alanurkassa on ylösnoussut Kristus.

8. Liljakivi
Eteläisessä siivessä oleva porraskivi
Liljakivet ovat harvinaisia tällä alueella ruotsia. Skaron hiippakunnassa on noin 400 doku-mentoitua kiveä joista 100 kpl on Götenissä ja 10 Farshemissä. Kivet kuvailevat ylösnou-semusta ja iänkaikkista elämää. Alimpana on elämän poirtaat tai Golgatan kukkula. Oksat lähtevät ristin rungosta. Tämä oli tavallinen kuvailutapa Bysansissa.

Käväse myös Forshemin kivimuseossa kadun toisella puolella! Näyttelyssä on 20 palasta hautaus ja liljakivija er ajoilta. Myös irlanti-lainen risti 100-luvulta.

Elävä seurakunta
Tämä on elävän seurakunnan kirkko. Täällä on kastettu, vihitty ja viety ihmisiä viimeiseen lepoon noin yhdeksänsadan vuoden ajan. Seinät pitävät sisässään rukouksia lähes 900 vuoden ajalta. Ota huomioon:
-Kastemalja (hyvin tehty kopio alkuperäisestä romanialaisesta kastemaljasta 1100-luvulta
-Morsiuspenkit kirkon etuosassa (1700-luvulta
-muistomerkit (pohjoisessa siivessä olevat hautausvaakunat Staken ja Possen, Storckenfeldilainen hautahuone ja hautakivet)

Kirjoitus: Helena Schön. Kääntäjä: Pia Pigg 2004