Götene kyrkogård

Här finner du kistgravar, urngravar, askgravplats och minneslund.

Götene nya askgravplats

Den nya askgravplatsen som invigdes augusti 2022 består av 475 platser.

Spiralformen i askgravplatsen bygger på naturens skönhetsmått, som också kallas för ”gyllene snittet”. I naturen är dessa spiralformer tydliga i exempelvis solrosens fröställning, snigelns skal, i kosmos galaxer och i vattnets virvlar. Dessa skönhetsmått finns också på olika sätt i människan. Formerna kan skapas utifrån känsla eller utifrån en enkel matimatisk formel, den så kallade logaritmiska spiralen.

Blå-gula rabatten

Dessa spiralformer och gyllene snittet har använts i konst och arkitektur genom människans historia, i gamla Egyptens kultur, antiken, under barocken och i många olika kulturer världen över. De har också använts i kristen tradition, i Leonardo da Vincis målning ”Nattvarden”, i byggandet av katedralen Notre Dame och på många andra håll. Gyllene snittet har då kallats för de Gudomliga talen och spiralen har kallats för Den gudomliga spiralen.

I Västra götalands kyrkor är spiralen rikligt förekommande. Spiralen finns i utsmyckningar runt altartavlor, vid orglar och pelare. Spiraler är också rikligt förekommande i takmålningar i traktens kyrkor.

Det är från denna tradition trädgårdsdesigner Mats Lindegren hämtat inspiration när han har formgivit Götene nya askgravplats.

Formgivning och växtkomposition: Mats Lindegren

Lila-rosa rabatten

Den första rabatten kallas "Lila-rosa rabatten". Här kan du hitta växtnamn och bilder tillhörande rabatten.

Blå-gula rabatten

Den andra rabatten kallas "Blå-gula rabatten". Här kan du hitta växtnamn och bilder tillhörande rabatten.

Vita rabatten

Den tredje rabatten kallas "Vita rabatten". Här kan du hitta växtnamn och bilder tillhörande rabatten.

Rosor, tistlar, gräs och ängsblommor

Den fjärde rabatten kallas "Rosor, tistlar, gräs och ängsblommor". Här kan du hitta växtnamn och bilder tillhörande rabatten.

Trädgårdsdesigner Mats Lindegren

Trädgårdsdesigner Mats Lindegren har designat Götene kyrkogårds nya askgravplats utifrån spiralformen som bygger på naturens skönhetsmått, som också kallas för gyllene snittet.

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för kyrkogårdarna i Götene pastorat. Kontakta oss om du har frågor som rör kyrkogård, begravning, gravplatser, gravar, urnsättning, minneslund, askgravplats, gravskick, gravstenssäkring, gravsättningsformer eller liknande.

Skylt om att gravrättsinnehavare sökes.

Vi söker gravrättsinnehavare

Är du den vi söker? Vänligen kontakta kyrkogårdsförvaltningen via telefon 0511-285 50 eller via e-post gotene.kgf@svenskakyrkan.se

Kyrkogårdsförvaltningen