Götene kyrka

Götene kyrka från år 1125 räknas till en av Sveriges äldsta kyrkor

Götene kyrka, som räknas till en av Sveriges äldsta kyrkor, har till det yttre fått behålla sin ursprungliga form. En stock vid takresningen över koret har daterats med C-14 metoden till år 1125. Kyrkan fanns och omnämns i Äldre Västgötalagen på 1200-talet "in Chyndahaeredhy", det vill säga i Kinne härad.
Sakristian och vapenhuset har troligen byggts till under senmedeltiden.
Kyrkan har från början haft öppna takstolar och senare platt trätak. På 1400-talet slogs valven sedan man byggt på långhuset ytterligare några skift.

Götene kyrka, Kormålningar föreställande Passionsberättelsen.
Foto: S Berglund

Kormålningarna är från 1400-talet och rikt illustrerade med bland annat passionshiorien. I triumfbågen skildras skapelsehistorien. Det unika med kormålningarna är att Gud Fader är avbildad på tre ställen.

Altarskåpet från 1400-talet består av ett mittparti och två flygeldörrar. I mitten står Kristus som den uppståndne Frälsaren med den korsprydda segerfanan i vänster hand och den högra höjd i en välsignande gest. Han är omgiven av ett Sankta Helena och 11 apostlar.

Altaret är murat på samma sätt som kyrkmurarna. Det har en unik relikgömma som sägs innehålla Sankta Helenas finger i ett litet skrin.

Relikgömman i altaret

Predikstolen har så kallade pergamentmotiv, en sengotisk dekoration som liknar pergamentrullar. Den ärav medeltida konstruktion, men är tillverkad först under Vasatiden. Formen är gotisk.

Dopfunt i Götene kyrka.
Foto: S Berglund

Dopfunten är från 1100-talet och stått på ungefär samma plats hela tiden. Den har en rak cylinder indelad i 16 fält dekorerade med flätornament och med stavkors. Dopfunten vilar på ett märkligt postament bestående av två tjocka rundstavar med tvärband, liknande vidjor lindade runt ett laggkärl.

Dopfatet i mässing är skänkt av kyrkobröderna 1965.

Predikstolen i Götene kyrka
Muralmålning i Götene kyrka föreställande Sankta Helena

Sankta Helena

Helena var en rik och mäktig kvinna som levde i trakten av Götene och Skövde på 1100-talet. Hon tros ha varit med och bekostat bygget av Götene kyrka. På väg till invigningen av Götene kyrka dödades Helena. Helena blev helgonförklarad av påven Alexander III år 1164.

The church of Götene / Die Kirche von Götene

The church of Götene is one of the oldest churches, which has preserved its original  exterior style inspired from England. The tall straight-ended chancel was built during the 1140´s and the nave around the year 1170. The new bell tower, with three bells, stands west of the church.     The paintings on the walls and the roof depict among others the Passion with 15 motifs. The altar has a shrine with Saint Helena´s finger bone (the patron Saint of the church). The altar screen in three parts was made in the 15th century. The sculpture of the Madonna with the child in the north window is from the 15th century. The large sculpture of Christ in the chancel from the 12th century has probably been a crucifix of triumph. The font in cylindrical English style was carved in sandstone in the 12th century. The church has a beautifully well-made chalice with a paten from the 14th century. The church got its present exterior and interior in 1963-66 and also a new organ with 20 stops.

________________________________________________________________________

Die Kirche von Götene ist eine der ältesten Kirchen, die äußerlich ihren englischen inspirierten Stil bewahrt hat. Der hohe gerade abgeschlossene Chor wurde rund 1140 und das Langhaus rund 1170 gebaut. Ein neuer Glockenturm, mit drei Glocken, steht westlich von der Kirche.   Die Malereien an den Wänden und der Decke stellen u.a. die Passion mit 15 Motiven dar. Der Altar hat ein Reliquiar mit dem Fingerbein von St. Helena ( die Schutzheilige von der Kirche). Der Flügelaltar und die Madonnenskulptur mit dem Kind stammen aus dem 15. Jahrhundert. Die grosse Skulptur von Christus im Chor aus dem 12. Jh. ist wahrscheinlich ein Triumphkruzifix gewesen. Der Taufstein in zylindrischem englischem Stil wurde im Sandstein im 12. Jh. gehauen. Die Kirche hat einen schönen gut gearbeiteten Kelch mit Patene aus dem 14. Jahrhundert. Die Kirche bekam ihre gegenwärtige Exterieur und Interieur und auch eine Orgel mit 20 Stimmen 1963 - 1966.