Vättlösa kyrkogård

Kyrkogården är utökad i två etapper, dels mot öster, dels mot väster. På den ursprungliga delen finns flera intressanta gravvårdar av sandsten (medeltida) och kalksten (1600-1700-tal) från Kinnekulle.

På båda sidor om västportalen står de två hälfterna av en romansk gravkista och mot korets östra yttervägg står en romansk gravsten med korsstav rest.

Söder om kyrkan står ett tiotal resta gravkors av sten av en typ som var vanlig bland allmogen under slutet av 1600- och början av 1700-talet. För det mesta inskränker sig inskriften till de dödas initialer och ev. årtal.

Här finner du kistgravar och urngravar.

Skylt om att gravrättsinnehavare sökes.

Vi söker gravrättsinnehavare

Är du den vi söker? Vänligen kontakta kyrkogårdsförvaltningen via telefon 0511-285 50 eller via e-post gotene.kgf@svenskakyrkan.se

Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar för kyrkogårdarna i Götene pastorat. Kontakta oss om du har frågor som rör kyrkogård, begravning, gravplatser, gravar, urnsättning, minneslund, askgravplats, gravskick, gravstenssäkring, gravsättningsformer eller liknande.