Hangelösa kyrka

Hangelösa kyrka invigdes första advent 1873

I Hangelösa socken byggdes sannolikt den första kyrkan i början av 1000-talet, på 1100 till 1200-talet byggdes den stenkyrka som stod cirka tio meter söder om den nuvarande kyrkan. Eftersom den var i dåligt skick, revs den i februari 1873, samma år som den nya uppfördes. Kyrkan invigdes första advent 1873.

Bland inventarierna finns främst en ytterst märklig S:t Olofsbild i sandsten, där dock huvudet är avslaget. Den är kanske den äldsta i landet av sitt slag.

Altartavlan från 1915 är målad av Järpåskonstnären Sven Linderoth. På överdelen av altaret finns en änglabild och keruber.

Dopfunten är enligt forskare huggen omkring år 1130 och är helgad åt Olof den helige.

På predikstolen finns utskurna figurer som föreställer Kristus och apostlarna Johannes, Petrus och Paulus.

Gravkors funnet i Hangelösa

Hösten 2023 gjordes en omläggning av kyrkogårdsmuren i Hangelösa. Då hittades ett gravkors som tros ha tillhört ett mäktigt gravmonument från slutet av 1100-talet eller början av 1200 talet.