En tonårig pojke i hatt pratar med en vuxen kvinna.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Medlemskap

Här kan du läsa om vad ett medlemskap i Svenska kyrkan innebär och hur du ansöker om ett medlemskap.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

På ett handtag hänger en skylt med texten Samtal pågår.

Tystnadsplikt

Både präster, diakoner och familjerådgivare har tystnadsplikt, men tystnadsplikten ser olika ut beroende på vem du samtalar med.

Kvinna på huk framför flicka i en kyrka.

Utträde ur Svenska kyrkan

Som medlem är du viktig och du bidrar på olika sätt till kyrkans liv och verksamhet. Här får du veta hur avslutar ditt medlemskap. Att gå ur kyrkan kostar ingenting.

Frågeformulär vid avslutat medlemskap i Svenska kyrkan

Har du avslutat ditt medlemskap i Svenska kyrkan skulle vi vilja att du svarade på enkäten nedan. På så vis kan vi få en uppfattning om vad som bidrog till att du valde att avsluta ditt medlemskap.

Att du väljer att avsluta ditt medlemskap hos Svenska kyrkan respekterar vi, men för oss vore det värdefullt att få en uppfattning om anledningen. Vi skulle därför vara tacksamma om du ville kryssa för ett eller flera alternativ på ett antal frågor vi sammanställt.

Tack för att du tog dig tid att svara på frågorna! Om du någon gång känner att du skulle vilja bli medlem igen, är du varmt välkommen att kontakta oss!