Ledsjö kyrka

Ledsjö kyrka nyinvigdes efter den svåra branden, 4:e söndagen i Advent 2009

Ledsjö kyrka  ligger på Ledsjövallen, en gammal boplats som har lämningar från tiden före Kristi födelse. Kyrkan har delar och lämningar från 1100-talet. Kyrkan har genomgått flera ombyggnationer, som har kunnat dokumenteras vid restaureringen efter den svåra branden som härjade kyrkan natten mellan den 5 och 6 december 2004. Det enda som återstod av kyrkobyggnaden var murarna.

Inne i Ledsjö kyrka. Foto: Maria Jansson

Kyrkans värdefullaste inventarium, krucifixet från 1100-talet räddades liksom ett dopbord från 1700-talet. Kyrksilvret och skrudar räddades också tack vare att dessa förvarades i sidoutrymmen. Ledsjö församling i Husaby pastorat beslutade omgående att bygga upp kyrkan igen. Arkitektfirman Barup & Edström i Simrishamn fick uppdraget att gestalta den "nya" kyrkan. Biskop Erik Aurelius invigde Ledsjö kyrka 4:e söndagen i Advent 2009.

Altartavlan är i form av ett tredelat konstverk, en så kallad triptyk med ett ikonmotiv, skapad av konstnären Sven-Bertil Svensson från Öland. Altaret har en elllipsform och är tillverkat av valnötsträ, med en kalstensplatta från Kinnekulle.

I kyrkan finns den segrande Kristus på triumfkrucifixet från 1100-talet, ett unikt medeltida konstverk, som nu har kommit tillbaka till sin ursprungliga plats.

Ljusbäraren föreställer treveteax, tillverkad av Smedja Therese, Husaby.