Foto: Ida Bjurström

Vallby kyrka

Vallby kyrka härstammar från 1300-talet och ligger i Boglösa församling. Kyrkan har medeltida kalkmålningar och ett välbevarat triumfkrucifix från 1400-talet.

Vallby kyrka är öppen dagligen 08.00-18.00, året runt.

Vill du boka tid för dop eller vigsel, ring 0171-257 00.

Om Vallby kyrka

Kyrkan ligger en mil sydost om Enköping och härstammar från 1300-talet. Troligt är att den nuvarande kyrkan efterträtt en tidigare.

Kyrkan har medeltida kalkmålningar av okänd konstnär, ett välbevarat triumfkrucifix från 1400-talet och en förgylld karmstol som skänktes till kyrkan 1748.

Två av kyrkans dörrar, varav en i koppar, kommer enligt sägnen från borgen Gröneborg i Mälaren. Bland nyare inventarier finns en Mariaskulptur i koret. Invid kyrkan ligger Mariadöttrarnas kommunitet.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 150

Lyssna på en berättelse om Vallby kyrka

Via appen Storyspot kan du höra berättelsen ”Banbrytande ordenssystrar i Vallby kyrka”.

Storyspot är en fristående app för mobiltelefon. Ladda ner den till din mobiltelefon för att ta del av berättelsen.

Ladda ner Storyspot här:

Vallby kyrkstuga

I anslutning till Vallby kyrka ligger Vallby kyrkstuga. Det är en liten servicebyggnad med kök och toalett.