Vitkalkad kyrka i solljus
Foto: Roger Karlsson

Teda kyrka

Teda kyrka ligger i Tillinge och Södra Åsunda församling. I kyrkan finns bland annat ett dopfuntsfragment, ett gravklot och två medeltida träskulpturer av stort konsthistoriskt värde.

Teda kyrka har inga ordinarie öppettider men kan öppnas efter överenskommelse. Kontakta expeditionen för mer information: 0171-257 00.

Vill du boka tid för dop eller vigsel, ring 0171-257 00!

Om Teda kyrka

Teda kyrka är från sent 1100-tal och renoverades senast 1998. Orgeln är från 1785 och restaurerades 1995. Harald Lindberg har utformat korfönstret.

De äldsta föremålen är ett dopfuntsfragment, ett gravklot och två medeltida träskulpturer av stort konsthistoriskt värde. Ett 20-tal begravningsvapen och det stureska gravkoret påminner om bygdens stormannaätter på 1600-talet.

En av klockorna i den fristående klockstapeln är gjuten till den heliga Birgittas ära. I kyrkan finns en pärm med uppgifter om dem som är begravda på kyrkogården.

Kyrkan ligger nära gränsen till Västmanland, en mil sydväst om Enköping.

Text: Bertil Larsson