En gul kyrka utan torn. I förgrunden gräsmatta med några gravar.
Foto: Lars Lindgren

Boglösa kyrka

Boglösa kyrka har delar som härstammar från 1100-tal. Här finns inventarier från 1300-talet. Vapenhusets vindskivor med drakhuvud saknar motsvarighet i landet.

Besöka kyrkan

Boglösa kyrka är öppen i samband med gudstjänster och förrättningar.
Vill du boka tid för dop eller vigsel, kontakta expeditionen på 0171-257 00!

Om Boglösa kyrka

Kyrkan ligger åtta kilometer sydost om Enköping och har uppförts i två etapper - den första delen redan på 1100-talet och den senare på 1300-talet. Altarskåpet från 1400-talet tillverkades ursprungligen för Storkyrkan i Stockholm men såldes 1470 till Boglösa.

Inventarier värda att lägga märke till är triufmkrucifixet och sakramentskåpet från 1300-talet. Vapenhusets vindskivor med drakhuvud saknar motsvarighet i landet.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 50

Lyssna i appen Storyspot

Boglösa kyrka står på historisk mark. I appen Storyspot kan du lyssna på berättelsen om vikingar, ting och plågsamma pestepidemier och om varför platsen heter som den gör. Uppläsare: Marit Deubler Holmlund och Martin Deubler.

Storyspot är en fristående app för mobiltelefon. Ladda ner den till din mobiltelefon för att ta del av berättelsen.

Ladda ner Storyspot här:

Storyspot för Android
Storyspot för iOS/iPhone

Rött hus med vita fönster.

Boglösa församlingshem

Församlingshemmet i Boglösa kan bokas för olika sammankomster.