Foto: Lars Lindgren

Lillkyrka kyrka

Lillkyrka kyrka ligger i Boglösa församling och är byggd av gråsten med tjärat spåntak. Den är en romansk småkyrka, en typ av medeltida kyrka som är vanlig i Uppland.

Besöka kyrkan

Lillkyrka kyrka är öppen i samband med gudstjänster och förrättningar.
Vill du boka tid för dop eller vigsel, ring 0171-257 00!

Om Lillkyrka kyrka

Lillkyrka kyrka ligger en och en halv mil sydost om Enköping. Kyrkan är byggd av gråsten med tjärat spåntak och tillhör de minsta romanska småkyrkorna - en i Uppland vanlig medeltida typ.

Lillkyrka kyrka, ursprungligen från sent 1200-tal, är en typisk medeltida romansk gråstenskyrka. Den är liten – de inre måtten är 15x7 meter – och har sannolikt aldrig byggts om – eller ut. Den fick ett nytt vapenhus år 1730. Utmärkande är de likartade tillbyggnaderna på norra sidan, kyrkans sakristia och det på 1500-talet uppförda Oxenstiernska eller Eka-gravkoret.

Kyrkan nämns första gången vid en ärkebiskopsvisitation år 1303 och är troligen densamma än idag. Av kyrkans bevarade medeltida inventarier finns en Maria- och en Kristusbild. Orgeln, som är byggd 1840, är en av dem som orgelbyggaren och Lillkyrkabon P.O. Gullbergsson byggde.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 50