Foto: Ida Bjurström

Villberga kyrka

Villberga kyrka från 1200-talet ligger öster om Enköping, strax utanför Grillby. Kyrkan finns i Villberga församling. I kyrkan finns bland annat målningar från mitten av 1400-talet samt ett altarskåp från 1510.

Besöka kyrkan

Villberga kyrka är öppen i samband med gudstjänster och förrättningar. Kyrkan kan även öppnas efter överenskommelse. Kontakta expeditionen för mer information: 0171-257 00.
Vill du boka tid för dop eller vigsel, ring 0171-257 00.

Om Villberga kyrka

Villberga kyrka är från 1200-talet. Med dess långhus, kor och sakristia är kyrkan en typisk medeltida kyrka från folkkungatiden.

Interiört har man lyckats restaurera de gamla målningarna av okänd konstnär från mitten av 1400-talet, som varit övermålade av Albertus Pictor. De restaurerade målningarna betecknas ikonografiskt som rariteter och är ur den synvinkeln unika.

Kyrkans altarskåp, tillverkad av Jan Bormans verkstad i Bryssel 1510, är dess förnämsta klenod och utgör passionshistorian och julserien.

Exteriören på kyrkan är relativt oförändrad sedan medeltiden och kyrkomurens båda stigluckor finns bevarade. Kyrkan har även bevarade delar av en gotländsk dopfunt från 1200-talet. Kyrkan ligger två mil öster om Enköping, strax utanför Grillby.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 150