Foto: Ida Bjurström

Härkeberga kyrka

Härkeberga kyrka finns i ett kulturlandskap som är rikt på fornlämningar. Huvuddelen av kyrkan är byggd i början av 1300-talet och är känd för sina ovanligt välbevarade kalkmålningar, av kyrkomålaren Albertus Pictor.

Besöka kyrkan

Kyrkan är öppen följande dagar och tider 2023

• 26 nov kl 10-15
  • 29–31 dec kl 11-16
  • 5, 6 och 7 januari kl 11-16

Övriga tider kan kyrkan öppnas efter överenskommelse. Välkommen att kontakta expeditionen för mer information på tfn 0171-257 00.

Om Härkeberga kyrka

Härkeberga kyrka ligger mitt i ett kulturlandskap som är rikt på fornlämningar. Huvuddelen av kyrkan är byggd i början av 1300-talet. Kyrkan är framförallt känd för sina rika kalkmålningar. Flertalet har aldrig varit övermålade och är därför ovanligt välbevarade. Målningarna skapades förmodligen runt 1480-talet och kan på stilistiska grunder härledas till kyrkomålaren Albertus Pictor.

I Härkeberga kyrka finns även ett triumfkrucifix som är bevarat från mitten av 1300-talet och väster om kyrkan ligger en gammal komministergård som numera ägs av Nordiska museet. Kyrkan ligger en mil nordost om Enköping.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 50

Lyssna på en berättelse om Albertus Pictor

Du kan lyssna på berättelsen ”Albertus Pictor målar i Härkeberga kyrka” om Albertus Pictor, i appen Storyspot. Berättelsen rör sig kring bilder från kristendomen från folksagor, de sju dödssynderna, livshjulet och kvinnan med bruten kvast. Uppläsare: Marit Deubler Holmlund och Martin Deubler.

Installera Storyspot

Storyspot är en fristående app för mobiltelefon. För att ta del av berättelsen behöver du installera Storyspot på din mobiltelefon.

Rullstolsanpassat: Ja
Handikapptoalett: Ja
Teleslinga: Ja
Handikapparkering: Ja

Guidning

I kyrkan finns också möjlighet att guida sig runt på egen hand med inspelningar på fyra språk (svenska, engelska, tyska, finska).

En grusväg leder ner till ett vitt hus.

Härkeberga gillestuga

Härkeberga gillestuga ligger bakom Härkeberga kyrka. Gillestugan kan bokas för olika sammankomster som till exempel minnesstund eller dopkaffe.

Härkeberga gille

Härkeberga Gille arbetar ideellt för Härkebergabygden, dess traditioner och gemenskap och har Kaplansgården i centrum. Läs mer här

Välkommen även till Härkeberga kaplansgård

I västra Upplands vackra och uråldriga kulturlandskap ligger Härkeberga kyrkby med orörda skatter såsom den medeltida kyrkan, där Albertus Pictor målade interiören på 1400-talets slut. Här ligger också kaplansgården, en unik kulturmiljö som visar hur livet kunde te sig i en prästgård på landet. Klicka var som helst på texten, för mer information om kaplansgården.