Vit medeltida kyrka i solljus

Sparrsätra kyrka

Sparrsätra kyrka ligger nordväst om Enköping i Sparrsätra-Bred församling. Det är en stenkyrka med höga takvalv i gotisk stil, byggd i början av 1300-talet.

Sparrsätra kyrka är öppen i samband med gudstjänster och förrättningar.

Kyrkan kan även öppnas efter överenskommelse. Ta kontakt med Lars Torsner: telefon 070-6665326, e-post lars@torgesta.com

Vill du boka dop eller vigsel, kontakta expeditionen på 0171-257 00.

Om Sparrsätra kyrka

Sparrsätra kyrka är en stenkyrka med höga takvalv i gotisk stil, byggd i början av 1300-talet. I kyrkan finns inventarier som troligen kommer från en tidigare träkyrka som stått på samma ställe. Bland dem finns till exempel en dopfunt i sandsten från 1100-talet och ett processionskors i trä från 1200-talet som numera används som altarprydnad.

Det finns även en nattvardskalk från 1300-talet som fortfarande är i bruk och ett rökelsekar från samma tid som numera pryder sakristian.

Bredvid kyrkan finns en klockstapel i trä, troligen från 1700-talets slut. Kyrkan är belägen en mil nordväst om Enköping.