Gulgrå kyrka på kyrkogård
Foto: Ida Bjurström

Svinnegarns kyrka

Svinnegarns kyrka i Tillinge och Södra Åsunda församling är från 1200-talet, och ligger sydväst om Enköping. Vandringarna till Svinnegarns källa är en tusenårig tradition som gör kyrkans historia extra intressant.

Besöka kyrkan

Svinnegarns kyrka har inga ordinarie öppettider men kan öppnas efter överenskommelse. Kontakta expeditionen för mer information: 0171-257 00.

Vill du boka tid för dop eller vigsel, ring 0171-257 00.

Om Svinnegarns kyrka

Svinnegarns kyrka byggdes i början av 1200-talet, en liten kyrka med smalare kor sannolikt med absid. Den uppfördes som en liten landsortskyrka av gråsten. Omkring 1300 byggdes kyrkan ut och förlängdes österut. Då byggdes även sakristian.

Under 1300- och 1400-talen drog Svinnegarns källa ständigt växande skaror pilgrimer. Källan ligger en kilometer söder om kyrkan. Särskilt vid trefaldighetsafton samlades många vid källan, där en offerstock var uppställd och ett stort krucifix hade rests. Kyrkans vind inreddes för övernattning och i den gamla kyrkporten fanns otaliga bomärken ditskurna av sådana som blivit botade vid källan.

Kyrkan byggdes ut till nuvarande storlek 1450-1480, med tegelvalv byggt av munkar från Pommern och Mecklenburg. Ovanför valvet fanns ett pilgrimshärberge. Det fanns tidigare målningar av Albertus Pictor eller hans målare i kyrkan, men när kyrkan brann 1602 rasade valvet och målningarna förstördes.

Sedan byggdes nytt yttertak och plant yttertak av trä. Vandringarna till Svinnegarns källa, en tusenårig tradition, gör kyrkans historia extra intressant och väl värd ett besök. Kyrkan ligger en halv mil sydväst om Enköping.

Text: Valter Peterson och Mats O Karlsson

Max antal personer som får vistas i lokalen: 180