Gul kyrka i grönska
Foto: Ida Bjurström

Enköpings-Näs kyrka

Enköpings-Näs kyrka ligger i Tillinge och Södra Åsunda församling. Kyrkan stod klar år 1168. I kyrkan finns bland annat en barockorgel från 1781.

Besöka kyrkan

Enköpings-Näs kyrka är öppen i samband med gudstjänster och förrättningar och kan även öppnas efter överenskommelse. Kontakta expeditionen för mer information: 0171-257 00.
Vill du boka tid för dop eller vigsel, ring 0171-257 00!

Om Enköpings-Näs kyrka

Enköpings-Näs kyrka är belägen på en halvö i Mälaren, en mil söder om Enköping och stod färdig år 1168. Socknen präglas av flera stora gårdar, ägarna bidrog starkt till kyrkans inredning under stormaktstiden.

Hela kyrkan renoverades 1992-1994. Då togs valvribbornas medeltida dekormålningarna togs fram. Det finns ett helgonskåp från 1400-talets slut och i detta finns en äldre skulptur föreställande Sankt Mikael och draken.
Kyrkans innerdörr är ett mycket välgjort smidesarbete skänkt av häradshövdingen Nils Faderson Sparre i slutet av 1400-talet.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 50

1700-talsorgeln

Kyrkans fina orgeln byggdes 1781 av Per Niclas Forssberg, amatörorgelbyggare och kammarvaktmästare på Drottningholms slott. Orgeln renoverades 1999 till originalskick av orgelbyggare Tomas Svenske.

Disposition:

Principal 8 fot
Gedacht 8 fot
Octava 4 fot
Spets Fleut 4 fot
Fleut Douce 4 fot
Qvinta 3 fot
Octava 2 fot
Wall Fleut 2 fot
Vox Candida 8 fot (Ursprungligen Scharff 3 chor)
Trompet 8 fot B/D
Vox virginea 8 fot Disc