gul kyrka med stenmur

Tillinge kyrka

Tillinge kyrkas äldsta delar är från 1200-talet. Det äldsta inventariet är en dopfunt, sannolikt från 1214. Kyrkan ligger i Tillinge och Södra Åsunda församling.

Besöka kyrkan

Tillinge kyrka är öppen i samband med gudstjänster och förrättningar och kan även öppnas efter överenskommelse. Kontakta expeditionen för mer information: 0171-257 00.
Vill du boka tid för dop eller vigsel, ring 0171-257 00.

Om Tillinge kyrka

Tillinge kyrka består av ett stort långhus, välvt i tre travéer. Den äldsta delen är från 1200-talet. Utbyggnader har skett under 1300-, 1400- och 1600-talet, men den största förändringen gjordes under 1760-talet. Då förlorade också kyrkan sin medeltida karaktär. Altartavlan är en målning av Anders Eklund.

Predikstolen är kyrkans märkligaste föremål. Figursviterna som sattes in i den nya predikstolen 1754, kommer från en förgylld altartavla, inköpt från Engzöön.

Äldsta inventariet är en dopfunt, sannolikt från 1214. Kyrkan är ljus och välkomnande. Kyrktuppen, omtalad i Jan Fridegårds "Torntuppen" kan vägleda den som kommer längs gamla E18.

Tillinge kyrka är belägen några kilometer från Enköping, alldeles vid gamla E18, strax före Hummelsta.

Text: Stig Bergdahl

Max antal personer som får vistas i lokalen: 150

Lyssna

Du kan lyssna på berättelsen om den omskrivna kyrktuppen på Tillinge kyrka i appen Storyspot: ”Johans Froms ande besöker Torntuppen - en roman av Jan Fridegård”. Uppläsare: Marit Deubler Holmlund och Martin Deubler.

Ladda ner Storyspot