Foto: Ida Bjurström

Litslena kyrka

Litslena kyrka är en medeltida salkyrka som är uppförd i gråsten. Den ligger i Villberga församling och härstammar från 1100-talet.

Om Litslena kyrka

Litslena kyrka är från 1100-talet och är en medeltida salkyrka uppförd i gråsten. Kyrkan ligger belägen där landvägen från Stockholm och Enköping korsar Uppsalavägen. Detta vägskäl var redan tidigt en central vägknut och marknadsplats och förknippas med den gamla Eriksgatan.

Litslena hade ett torn i väster på medeltiden, som rasade omkring 1690. Ett nytt byggdes upp men blev kortlivat då det 1741 rasade i en stark östanstorm. En klockstapel i kyrkogårdens nordöstra hörn ersatte. På 1770-talet flyttades
klockstapeln till höjden öster om kyrkan.

Kyrkan härstammar ända från 1100-talet och delar av den ursprungliga muren finns bevarad. I kyrkan finns även en dopfunt från 1100-talet. I valvet finns vackra kalkmålningar från 1400-talet som man har lyckats restaurera med ovanligt väl bibehållna färger.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 250