Foto: Ida Bjurström

Veckholms kyrka

Veckholms kyrka uppfördes på 1100-talet och har sedan byggts till under flera epoker. Den ligger i Veckholms församling. En av de mest sevärda sakerna i kyrkan är altarskåpet, tillverkat i Bryssel på 1500-talet.

Besöka kyrkan

Veckholms kyrka är öppen i samband med gudstjänster och förrättningar.
Vill du boka tid för dop eller vigsel, ring 0171-257 00.

Om Veckholms kyrka

Veckholms kyrka anses som den förnämsta i Trögden sedan ärkebiskop Nathan Söderblom kallade den ”Trögdens domkyrka”. Den är störst och även det stora De la Gardieska gravkoret bidrar till dess mäktighet. Den första gråstenskyrkan tillkom i slutet av 1200-talet. Den utgör den mellersta delen av nuvarande långhus.

Kyrkan utvidgades på 1400-talet åt både väster och öster. Familjen De la Gardies stort anlagda gravkor påbörjades i mitten av 1600-talet men slutfördes inte förrän på 1770-talet. Den praktfulla klockstapeln på kullen väster om kyrkan uppfördes 1668 på bekostnad av rikskanslern Magnus Gabriel de la Gardie.

Kyrkan ligger två mil sydost om Enköping och kallas "Trögdens domkyrka". Kyrkan uppfördes på 1100-talet och har sedan tillbyggts under flera epoker.

En av de mest sevärda sakerna i kyrkan är altarskåpet, tillverkat i Bryssel på 1500-talet. Ovanför detta hänger triumfkrucifixet, ett svenskt arbete från 1400-talet. Kyrkans orgel är en av få i landet som har så kallad fågelstämma, som är ett mekaniskt biregister som ska imitera fågelkvitter. Även klockstapeln med sina fyra solur hör till sevärdheterna.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 150