Gråstenskyrka i solljus

Vårfrukyrkan

Vårfrukyrkan i Enköpings församling är en av landets äldsta kyrkor och byggdes i början av 1100-talet. Kyrkan målades invändigt i början av 1900-talet av Karl-Wilhelm Pettersson.

Lyssna på berättelse i Storyspot

Via appen Storyspot, som finns att ladda ner gratis för Iphone och Android, kan du lyssna på berätteslen ”Moder Maria berättar sin syn på kyrkan och kyrkohistorien”, som handlar om Vårfrukyrkan.

Om Vårfrukyrkan

Foto: Lars Lindgren

Vårfrukyrkan är en av landets äldsta kyrkor. Den byggdes i början av 1100-talet och är enligt traditionen invigd på vårfrudagen år 1125. Den största förändringen gjorde på 1400-talet, då kyrkans kor byggdes ut och centraltornet plockades ner.

Under de första århundradena fick ett stort antal personer i stadens högre stånd sin gravplats under kyrkans golv. Detta upphörde 1783 då förbud infördes mot att gravsätta inne i kyrkorna.

På 1800-talets mitt sattes åter centraltorn på kyrkan och i början av 1900-talet målades kyrkan invändigt av Karl-Wilhelm Pettersson.

Nya Mariakapellet i Vårfrukyrkan kan användas för mindre dop, vigslar eller begravningar, kvällsmässor och andakter. Det är en rofylld plats för egen bön och en plats för barnen med lekaltarskåp och möjlighet att klä ut sig och leka kyrka. Mariakapellet finns i kyrkans norra korsarm.

Kyrkan är mycket vacker och har en varm atmosfär, som gör att den är väl värd ett besök. Handikappramp finns. Vårfrukyrkan är belägen i centrala Enköping på kyrkåsen i förlängningen av Kyrkogatan.

Det finns plats för ca 300 sittande personer i kyrkan.

Max antal personer som får vistas i lokalen: 420