Flera små glasänglar upphängda på spikar.
Foto: Maria Lundström Pedersen

Dopgåva

Ofta vill familj och vänner visa sin glädje över dopet genom att ge en present till den som döps.

Det finns inga regler för dopgåvor. Du väljer själv vad du vill ge, men visst är det fint om gåvan under resten av livet påminner den döpta om dopet?

Om du har blivit bjuden på dop finns det många små och större gåvor att välja bland, men det viktigaste är att finnas till för barnet – nu och senare i livet.

En trevlig dopgåva kan till exempel vara ett enkelt brev med tankar om dopet eller dina bästa råd, ett foto från dopceremonin eller en bok.

Du kan också köpa din gåva i Svenska kyrkans webbshop. Där finns fina dopdroppar.

En bläckpenna och ett oskrivet brev.

Dopbrev – en personlig dopgåva

Dopbrevet är ett brev som föräldrar, släkt och vänner kan skriva till barnet som döps, för att sedan ge det längre fram i livet.

Kors i en silverdroppe, med karbinhake.

Köp dopsmycken i Svenska kyrkans webbshop

Silverdroppe med kedja. Droppen är 21 x 32 mm. En spegling av kors i vattendroppe. Något kupad i formen. Äkta blank silver. Kedjans längd 45 cm.