Foto: John Fahlnaes

Skallmeja kyrka

Skallmeja kyrka är uppförd 1864-68 på platsen för en äldre kyrka och ligger på en kulle vid Dofsan i odlat slättlandskap. Kyrkan är i byggd i typisk nyklassisk stil. Arkitekt var professor Axel Nyström. Kyrkorummet är renodlat i sin empirestil och är stort, ljust och luftigt. Från den gamla kyrkan kommer dopfunten som är en enkel medeltida funt.

I kyrkan finns en altartavla från början av 1700-talet, med skulpterad golgatagrupp och vackert skurna akantusvingar som restaurerades 1937. Åtta helgonbilder från ett medeltida altarskåp har bevarats. Triumfkrucifixet är ett förnämligt inhemskt arbete från 1300-talet.

I kyrkans ägo finns också en medeltida madonna från 1200-talet och en mässhake av italiensk brokad i guld och rött från början av 1500-talet. Dessa bevaras idag på museum.

Snabbfakta om Skallmeja kyrka

Skallmeja kyrka är en 1870-talskyrka med stort och luftigt kyrkorum. Kyrkan har inventarier från den tidigare kyrkan, som exempelvis en medeltida dopfunt, ett förnämligt triumfkrucifix och åtta helgonbilder från ett medeltida altarskåp. Altartavlan med skulpterad golgatagrupp är från 1700-talet.

Skallmeja kyrka har plats för drygt 300 personer.

Kontakt Skallmeja kyrka

Boka dop och vigsel:
Kyrkans hus, Skara, tel. 0511-265 00

Begravning och gravar:
Kyrkogårdsförvaltningen, tel. 0511-265 40

Besöka kyrkan utanför gudstjänsttid:
Elsa Hovmark Svensson, tel. 070-361 94 27

Vill du veta mer om Skallmeja kyrka?

Mer om Skallmeja kyrka finns att läsa i Riksantikvarieämbetets bebyggelseregister. Klicka här!