Borensbergs pastorat

Välkommen till Borensbergs pastorat som består av församlingarna Aska, Borensberg, Fornåsa, Godegård, Klockrike, Tjällmo och Västra Ny.

Vad händer i veckan

Här hittar du veckans gudstjänster och andra verksamheter som pågår under den närmaste veckan inom hela pastoratet.

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation ­handlar bland annat om att diskutera små och stora frågor t­illsammans med andra. Välkommen att bli konfirmand!

Sorg

Behöver du någon att prata med?

Här finns kontaktuppgifter till pastoratets präster och diakoner om du behöver dela dina tankar med någon.

En ungdom sitter med mobiltelefonen.

Du är alltid välkommen att ringa eller besöka oss.

Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen till Kyrkogårdsförvaltningen i Borensbergs pastorat.

Läs Församlingsinstruktionen för Borensbergs pastorat här

Församlingsinstruktionen är det grundläggande mål- och visionsdokument som berättar vad Svenska kyrkan i Borensbergs pastorat är och vill vara. Församlingsinstruktionen är ett övergripande styrdokument för de kommande fyra åren som ligger till grund för pastoratets verksamhetsplanering, budget, uppföljning och prioriteringsarbete.

Vill du hyra en Prästgård?

Nu finns det möjlighet att hyra Tjällmo Prästgård, som ligger centralt i Tjällmo samhälle, med närhet till skola och butik. Här bor du på 190 kvadratmeter fördelat på åtta rum och kök på två plan.

Lediga tjänster

Borensbergs pastorat söker nya medarbetare! Vill du sitta i samma båt som oss och arbeta gemensamt med blicken mot framtiden, fast förankrad i tro och tradition? Välkommen med din ansökan!

Pastoratsexpeditionen och Kyrkogårdsförvaltningen finns i Kyrkans Hus på Bergvallagatan 3 i Borensberg.

Vår telefonväxel är bemannad varje helgfri vardag mellan klockan 09.00-12.00.

eller kontakta oss via mejl
borensberg.pastorat@svenskakyrkan.se

Välkommen in!

Avikande öppettider:

Telefonväxeln och pastoratsexpeditionen håller stängt på grund av utbildning:

• Tisdag den 19 mars
  • Onsdag den 20 mars

Pastoratsexpeditionen, Kyrkans Hus
Bergvallagatan 3
591 76 Borensberg

591 06 Borensberg

Förskolan Stjärnan
Husbyvägen 27
591 75 Borensberg

Tfn: 0141-20 33 20
Mail: forskolan.stjarnan.borensberg@svenskakyrkan.se

Begravningsombud
bevakar rättigheterna för dem som inte tillhör Svenska kyrkan
Jan Nordbakken, 070-338 13 06
janne.nordbakken@hotmail.com

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva
Trasig fönsterruta.

Felanmälan fastighet och kyrkogård

Här kan du göra felanmälan som rör pastoratets fastigheter och kyrkogårdar.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Förtroendevalda

Här finns information om kyrkofullmäktige, kyrkorådet samt alla pastoratets församlingsråd.

Orunda

Våra kyrkor

I Borensbergs pastorat finns det 16 stycken kyrkor. Här finns en presentation av var och en av våra kyrkor.

Gravskötsel

Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv kan ni låta oss hjälpa till.

Närbild på guldfärgade kugghjul i ett urverk.

Årets högtider

Inom kristendomen finns det många högtider. Kristendomens viktigaste högtider är jul, påsk och pingst. De flesta av årets högtider kretsar kring händelser i Jesu liv, men det finns också högtider som lyfter fram helgon, martyrer och apostlar.

Träfigurer från Jesus födelse.

Barnkonventionen: för barnets bästa

FN:s barnkonvention är svensk lag sedan 1 januari 2020. Det innebär att barns rättigheter stärks ytterligare, både i den privata och i det offentliga livet. Svenska kyrkan välkomnar detta och ser att barnkonventionen har en given plats i kyrkan.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

Nyheter från Stiftet

Aktuellt från Linköpings stift

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

GDPR

Här hittar du information om hur Borensbergs pastorat hanterar dina personuppgifter.