Kyrkor i Borensbergs pastorat

Våra församlingar

Välkommen till Borensbergs pastorat som består av församlingarna Aska, Borensberg, Fornåsa, Godegård, Klockrike, Tjällmo och Västra Ny. Här finner du ett tryggt och levande gudstjänst- och församlingsliv i kulturarvsrik Östgötabygd!

Fivelstad kyrka

Aska församling

Välkommen till Aska församling - en pärla belägen i det vackra landskapet utanför Vadstena och Motala! I Aska församling finns fem kyrkor, Fivelstad, Hagebyhöga, Orlunda, Varv och Styra samt Västra Stenby.

Borensbergs församling

I Borensbergs församling finns två kyrkor, som speglar både modernitet och tradition, Björkhällakyrkan och Kristbergs kyrka.

Lönsås kyrka i Fornåsa församling

Fornåsa församling

Välkommen till Fornåsa församling. I Fornåsa församling firas gudstjänst varje söndag enligt ett roterande schema i församlingens fem kyrkor; Ask kyrka, Ekebyborna kyrka, Fornåsa kyrka, Lönsås kyrka samt Älvestad kyrka. Vid särskilda omständigheter firas söndagens gudstjänst i lokal i nära anslutning därtill.

Godegårds kyrka.

Godegårds församling

Välkommen till Godegårds församling, där du finner Godegårds kyrka. Godegårds församling ligger mitt i en vacker och naturskön miljö med inslag av både skog och åkrar. Det är en liten församling med en relativt gles befolkning. Församlingen karaktäriseras av en lugn och avskild atmosfär.

Klockrike kyrka.

Klockrike församling

I Klockrike församling finns Klockrike kyrka.  Den tredje söndagen i månaden firas här regelbundet gudstjänst, och så även vid de större högtiderna. Här finns ett rikt musikliv med regelbundna konserter och musikgudstjänster som fyller denna stora kyrka.

Tjällmo kyrka

Tjällmo församling

Välkommen till Tjällmo församling, där Tjällmo kyrka ligger. Tjällmo församling är belägen i skogsbygden norr om Borensberg, där slätten öppnar upp. Kyrkan är medeltida och ligger i en gammal kyrkomiljö med kyrkstall och äldre prästgård. Kyrkotillhörigheten är här stor för att vara i landsbygd.

Västra Ny kyrka.

Västra Ny församling

Välkommen till Västra Ny församling. I församlingen ligger Västra Ny kyrka. I Västra Ny kyrka firas gudstjänst varannan söndag samt vid större kyrkliga högtider. Församlingsborna erbjuds friluftsgudstjänster vid flera tillfällen under sommarhalvåret.

Förtroendevalda

Här finns information om kyrkofullmäktige, kyrkorådet samt alla pastoratets församlingsråd.

Orunda

Våra kyrkor

I Borensbergs pastorat finns det 16 stycken kyrkor. Här finns en presentation av var och en av våra kyrkor.