Kyrkogårdsförvaltningen

Kyrkogårdsförvaltningen i Borensbergs pastorat sköter om gravsättningar, vårdar de allmänna ytorna på begravningsplatserna samt sköter administrationen enligt begravningslagen. Totalt finns det 16 kyrkogårdar i pastoratet.

Gravstensmontering och kontroll

Alla gravstenar på kyrkogården måste vara monterade på ett säkert sätt. Borensbergs pastorat utför löpande kontroller av alla gravstenar på alla våra kyrkogårdar.

Hagebyhöga kyrka.

Gravplats

Här finns information om bland annat gravskick, gravrätt och gravrättsinnehavare.

Gravskötsel

Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv kan ni låta oss hjälpa till.

Ljus kyrka

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som avlidit till Gud.

Orunda

Våra kyrkor

I Borensbergs pastorat finns det 16 stycken kyrkor. Här finns en presentation av var och en av våra kyrkor.

Byggnadsställning uppställd för renovering längs korsidan av Gamla Uppsala kyrka

Hög tid att höja ersättningen

Svenska kyrkan har tagit fram ett förslag på hur staten kan ta ansvar och höja den kyrkoantikvariska ersättningen, för vård av kyrkobyggnader. Ersättningen har länge urholkats på grund av inflation och minskat penningvärde. Utvecklingen riskerar förfall av ett tusenårigt kulturarv.

Två flickor står med ryggen mot kameran och fotograferar i ett kyrkorum med sina mobiler.

Så ser svenska folket på det kyrkliga kulturarvet

Över hälften besöker en kyrka någon gång per år som turist. Sex av tio har en särskild anknytning till någon eller några kyrkor, och sju av tio är positiva till att kyrkan får ersättning från staten för vård av kyrkobyggnaderna. Det framkommer i en undersökning som genomförts på uppdrag av Svenska kyrkan.

Flicka står vid svarta järngrindar. På andra sidan grinden fortsätter en grusgång upp till en stenkyrka.

Att möta förändring - kontrollstation 2024

Under kontrollstationen 2024 ska både Svenska kyrkan och staten analysera effekterna av den kyrkoantikvariska ersättningen, men också ta upp problem och utvecklingsområden. Svenska kyrkans rapport till regeringen visar att ersättningen nu måste höjas för att undvika underhållsskulder som riskerar att skada det kyrkliga kulturarvet.

Kontakta oss

Pastoratsexpeditionen och Kyrkogårdsförvaltningen finns i Kyrkans Hus på Bergvallagatan 3 i Borensberg.

Vår telefonväxel är bemannad varje helgfri vardag mellan klockan 09.00-12.00.

eller kontakta oss via mejl
borensberg.pastorat@svenskakyrkan.se

Välkommen in!

Avikande öppettider:

Telefonväxeln och pastoratsexpeditionen håller stängt på grund av utbildning:

• Onsdag den 15 maj

Pastoratsexpeditionen, Kyrkans Hus
Bergvallagatan 3
591 76 Borensberg

Box 20
591 06 Borensberg

Förskolan Stjärnan