Livets skeden

Oavsett om det handlar om ett barns födelse, en tonårings funderingar om livet, ett pars kärlek till varandra eller när en människa avlider kan dopet, konfirmationen, bröllopet och begravningen vara ett sätt att överlämna i Guds händer.

Dop

Dopet är en välkomstfest. Att vara döpt innebär att vi tillhör Kristus tillsammans med andra döpta. Här kan du läsa om dopet.

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation ­handlar bland annat om att diskutera små och stora frågor t­illsammans med andra. Välkommen att bli konfirmand!

Vigsel

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Begravning

Som anhörig kan du få hjälp med planering inför en begravning. Begravningsbyrån hjälper till med att lösa praktiska frågor. Tillsammans med prästen kan du prata om begravningsgudstjänstens innehåll och välja psalmer.

Sorg

Behöver du någon att prata med?

Här finns kontaktuppgifter till pastoratets präster och diakoner om du behöver dela dina tankar med någon.

Pastoratsexpeditionen och Kyrkogårdsförvaltningen finns i Kyrkans Hus på Bergvallagatan 3 i Borensberg.

Vår telefonväxel är bemannad varje helgfri vardag mellan klockan 09.00-12.00.

eller kontakta oss via mejl
borensberg.pastorat@svenskakyrkan.se

Välkommen in!

Avikande öppettider:

Telefonväxeln och pastoratsexpeditionen håller stängt på grund av utbildning:

• Tisdag den 19 mars
  • Onsdag den 20 mars

Pastoratsexpeditionen, Kyrkans Hus
Bergvallagatan 3
591 76 Borensberg

591 06 Borensberg

Förskolan Stjärnan