Foto: Kristina Strand Larsson/IKON

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? I Svenska kyrkan kan man döpas vid vilken ålder som helst - några veckor gammal eller 100 år, det går lika bra. Men man döps bara en gång.

Boka tid för dop

Om du är intresserad av att boka tid för dop vänder du dig till pastoratsexpeditionen. Pastoratet har tider för dop främst på lördagar men även söndagar. Det går också bra att boka dop i samband söndagens gudstjänst.

Hör av er till oss med er dopförfrågan för att se vilka kyrkor som är tillgängliga vilka dagar.

Kontakta oss

Pastoratsexpeditionen och Kyrkogårdsförvaltningen finns i Kyrkans Hus på Bergvallagatan 3 i Borensberg.

Vår telefonväxel är bemannad varje helgfri vardag mellan klockan 09.00-12.00.

eller kontakta oss via mejl
borensberg.pastorat@svenskakyrkan.se

Välkommen in!

Avikande öppettider:

Telefonväxeln och pastoratsexpeditionen håller stängt på grund av utbildning:

• Tisdag den 19 mars
  • Onsdag den 20 mars

Pastoratsexpeditionen, Kyrkans Hus
Bergvallagatan 3
591 76 Borensberg

Box 20
591 06 Borensberg

Förskolan Stjärnan
Husbyvägen 27
591 75 Borensberg

Tfn: 0141-20 33 20
Mail: forskolan.stjarnan.borensberg@svenskakyrkan.se

Begravningsombud
bevakar rättigheterna för dem som inte tillhör Svenska kyrkan
Jan Nordbakken, 070-338 13 06
janne.nordbakken@hotmail.com

Fest

Att ha dopfest är inget måste och behöver inte heller var anågot "stort". Kanske det kan räcka med att familjen fikar tillsammans hemma. Vid behov har vi flera församlingshem/lokaler där ni kan ha dopkaffe.

Sång & Musik

I gudstjänsten finns förutom psalmerna möjlighet att, efter överenskommelse med prästen och musikern, lägga in egna solosånger, musikstycken, diktläsning etc.

Fadder

Att vara fadder är att vara en förebild i livets olika skeden. Be för den som du är fadder för och våga prata med henne/honom om livets alla frågor.

Vattnet

Genom vatten står vi i förbindelse med allt som lever. I Bibeln lyfts också vattnet fram som det första i en av skapelseberättelserna.

Dopklänningen

Den vita klänningen är en symbol som påminner oss om att vi genom hela livet får växa i vår tro och mogna i vår erfaranhet med Gud. Vit är festens färg och dopet är en välkomstfest.

Dopljuset

När dopljuset tänds är det en påminnelse om Jesus som sa att den som följer honom inte ska leva i mörker utan ha livets ljus.

Namnet

Vid dopet nämns man vid alla sina namn, detta för att bekräfta vem det är som döps. Namnet är viktigt och står för den man är som person och att man är unik.

Världsvid gemenskap

Det kristna dopet sker över hela världen. Vi döps in i en världsviud kyrka och vi blir samtidigt medlemmar i den församling där vi bor.

Dopet

Att vara döpt innebär att tillhör Kristus tillsammans med andra döpta. Dopgudstjänsten börjar med Guds inbjudan till gemenskap och slutar med välsignelsen som ett uttryck för att Gud vill vara med oss på alla våra vägar.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

Fivelstad kyrka
Dopfunten i Fivelstad kyrka. Foto: Elin Lindell