Vigsel
Foto: pixabay.com

Vigsel och bröllop

Går ni i giftastankar? Välkomna att kontakta oss så hjälper vi till att boka kyrka, präst och musiker till den dag som ger er minnen för livet.

Ett välsignat bröllop

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Våra vigseltider ligger vanligen på lördagar klockan 11.00, 14.00 samt 16.30.

Välkommen att kontakta oss för att boka vigsel.

Kontakta oss

Pastoratsexpeditionen och Kyrkogårdsförvaltningen finns i Kyrkans Hus på Bergvallagatan 3 i Borensberg.

Vår telefonväxel är bemannad varje helgfri vardag mellan klockan 09.00-12.00.

eller kontakta oss via mejl
borensberg.pastorat@svenskakyrkan.se

Välkommen in!

Avikande öppettider:

Telefonväxeln och pastoratsexpeditionen håller stängt på grund av utbildning:

• Tisdag den 19 mars
  • Onsdag den 20 mars

Pastoratsexpeditionen, Kyrkans Hus
Bergvallagatan 3
591 76 Borensberg

Box 20
591 06 Borensberg

Förskolan Stjärnan
Husbyvägen 27
591 75 Borensberg

Tfn: 0141-20 33 20
Mail: forskolan.stjarnan.borensberg@svenskakyrkan.se

Begravningsombud
bevakar rättigheterna för dem som inte tillhör Svenska kyrkan
Jan Nordbakken, 070-338 13 06
janne.nordbakken@hotmail.com

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.