Våra kyrkor

I Borensbergs pastorat finns det 16 stycken kyrkor. Här finns en presentation av var och en av våra kyrkor.

Kist- och urngravplatser finns på samtliga kyrkogårdar i pastoratet, förutom vid Björkhälla­kyrkan.

Minneslundar finns på alla kyrkogårdar förutom i Ask.

Askgravplatser finns på alla kyrkogårdar förutom Björkhälla, Kristberg och Klockrike.
I Klockrike och Kristberg pågår det dock planering för att anlägga askgravplatser.

Ask

Ask kyrka

Ask kyrka uppförd på 1100-talet med högklassig arkitektur, en av landets förnämsta landskyrkor. Ask kyrka tillhör Fornåsa församling, Borensbergs pastorat, i Linköpings stift.

Björkhälla

Björkhällakyrkan

Björkhällakyrkan ligger centralt i Borensberg. En "ny" kyrka som invigdes på påskdagen 1988. Den är ritad och uppförd av Nordiska Trähus.

Ekebyborna

Ekebyborna kyrka

Ekebyborna kyrka är en kyrkobyggnad i Ekebyborna socken, Motala kommun i Östergötland. Kyrkan ligger en mil öster om Motala vid sjön Boren.

Fivelstad kyrka

Fivelstads kyrka

Den första stenkyrkan kom till under 1100-talets senare hälft.

Fornåsa kyrka

Fornåsa kyrka från 1100-talet ombyggdes 1900. Fornåsa kyrka tillhör Fornåsa församling.

Godegård kyrka

Godegårds kyrka

Kyrkan av sten med smalare kor ska enligt traditionen vara invigd 1251. Ett vapenhus i söder tillkom under senmedeltiden.

Hagebyhöga

Hagebyhöga kyrka

Kyrkan i Hagebyhöga invigdes på 1120-talet. Hagebyhöga kyrka tillhör Aska församling, Borensbergs pastorat.

Klockrike

Klockrike kyrka

Kyrkan i Klockrike invigdes 1830. Klockrike kyrka tillhör Klockrike församling, Borensbergs pastorat.

Kristbergs kyrka

Högt över riksvägen på sjön Borens norra strand, mittemellan Borensberg och Motala, ligger Kristbergs kyrka.

Lönsås kyrka

Lönsås kyrka tillhör Fornåsa församling, i Borensbergs pastorat, Linköpings stift.

Orunda

Orlunda kyrka

Orlunda kyrka invigdes år 1890. Orlunda kyrka hör till Aska församling, Borensbergs pastorat.

Tjällmo kyrka

Tjällmo kyrka har rester av medeltida murverk, men ombyggdes till korskyrka under 1700-talet. Kyrkans korsarmar är bredare än långhus och kor.

Varv och Styra

Varv och Styra kyrka

Varv och Styra kyrka är uppförd i historieserad blandstil efter ritningar av arkitekt Johan Adolf Hawerman.

Vätrsa Ny kyrka

Västra Ny kyrka

Västra Ny kyrka uppfördes under 1200-talets andra hälft och tillbyggdes på 1700-talet.

Västra Stenby kyrka

Västra Stenby kyrka uppfördes 1811-1812 och ersatte Stens kyrka samt Kälvestens kyrka.

Älvestad

Älvestads kyrka

Älvestad kyrka uppfördes på 1100-talet, drabbades av brand 2007 och sedan återuppfördes 2009-2011. Älvestads kyrka tillhör Fornåsa församling, Borensbergs pastorat, i Linköpings stift.

Fornåsa kyrka

Uthyrning av församlingshem

Vill du hyra en lokal? Våra församlingshem finns tillgängliga för kalas, möten och andra tillställningar. För bokning ring expeditionen på 0141-20 33 00.

Gravskötsel

Visst vill man vårda minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv kan ni låta oss hjälpa till.