Lönsås kyrka i Fornåsa församling

Fornåsa församling

Välkommen till Fornåsa församling. I Fornåsa församling firas gudstjänst varje söndag enligt ett roterande schema i församlingens fem kyrkor; Ask kyrka, Ekebyborna kyrka, Fornåsa kyrka, Lönsås kyrka samt Älvestad kyrka. Vid särskilda omständigheter firas söndagens gudstjänst i lokal i nära anslutning därtill.

Beläget i det natursköna landskapet i Östergötland bjuder Fornåsa församling in dig att utforska dess mångfald. Här råder en varm och inkluderande atmosfär där varje individ välkomnas med öppna armar. Oavsett om du är en långvarig medlem eller en ny ansikte, kommer du att känna dig som hemma bland våra vänliga församlingsmedlemmar och vår personal.

Vi tror på att skapa en gemenskap där alla känner sig sedda, hörda och älskade, och där varje röst har en plats att bli hörd.

Tre flickor tittar busigt upp bakom en kyrkbänk.

Verksamhet

Här hittar du verksamhet i Fornåsa församling. På grund av vattenskada i Fornåsa klockaregård är vissa verksamheter tillfälligt flyttade till andra lokaler eller pausade. Läs mer här!

Älvestad kyrka i Fornåsa församling

Fornåsa församlingsråd

Församlingsrådet i Fornåsa församling.

Ask

Ask kyrka

Ask kyrka uppförd på 1100-talet med högklassig arkitektur, en av landets förnämsta landskyrkor. Ask kyrka tillhör Fornåsa församling, Borensbergs pastorat, i Linköpings stift.

Ekebyborna

Ekebyborna kyrka

Ekebyborna kyrka är en kyrkobyggnad i Ekebyborna socken, Motala kommun i Östergötland. Kyrkan ligger en mil öster om Motala vid sjön Boren.

Fornåsa kyrka

Fornåsa kyrka från 1100-talet ombyggdes 1900. Fornåsa kyrka tillhör Fornåsa församling.

Lönsås kyrka

Lönsås kyrka tillhör Fornåsa församling, i Borensbergs pastorat, Linköpings stift.

Älvestad

Älvestads kyrka

Älvestad kyrka uppfördes på 1100-talet, drabbades av brand 2007 och sedan återuppfördes 2009-2011. Älvestads kyrka tillhör Fornåsa församling, Borensbergs pastorat, i Linköpings stift.

Engagera dig!

Känner du längtan att vara behövd och vill hjälpa till med något? Inom Svenska kyrkan kan man engagera sig och vara medarbetare på många olika sätt. Vi behöver regelbundet volontärer för enstaka tillfällen eller längre perioder.

Vad händer i veckan

Här hittar du veckans gudstjänster och andra verksamheter som pågår under den närmaste veckan inom hela pastoratet.

En ungdom sitter med mobiltelefonen.

Du är alltid välkommen att ringa eller besöka oss.

GDPR

Här hittar du information om hur Borensbergs pastorat hanterar dina personuppgifter.

Livets skeden

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? I Svenska kyrkan kan man döpas vid vilken ålder som helst - några veckor gammal eller 100 år, det går lika bra. Men man döps bara en gång.

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation ­handlar bland annat om att diskutera små och stora frågor t­illsammans med andra. Välkommen att bli konfirmand!

Vigsel och bröllop

Går ni i giftastankar? Välkomna att kontakta oss så hjälper vi till att boka kyrka, präst och musiker till den dag som ger er minnen för livet.

Ljus kyrka

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som avlidit till Gud.

Gudstjänstfirande

Gudstjänst

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

Fira gudstjänst hemma

När vi inte kan mötas, kan vi välja att ha en gudstjänst hemma. Det blir inte samma sak, men det blir bra. Här hittar du pastoratets inspelade gudstjänster.

Diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen till Kyrkogårdsförvaltningen i Borensbergs pastorat.