Borensbergs församling

I Borensbergs församling finns två kyrkor, som speglar både modernitet och tradition, Björkhällakyrkan och Kristbergs kyrka.

Björkhällakyrkan är en modern kyrka som centralt ligger mitt i samhället. Här firas mässa eller gudstjänst varje söndag året om. Björkhällakyrkan är en pilgrimskyrka längs Birgittaleden.

Vi bedriver en egen förskola, Förskolan Stjärnan, på nedre plan av den fastighet där Björkhällakyrkan finns.

Kristbergs kyrka är en traditionell kyrka belägen på landsbygden. Här firas gudstjänster vid särskilda högtider samt regelbundet en lördagskväll i månaden vid helgmålsringningen.

Tre flickor tittar busigt upp bakom en kyrkbänk.

Verksamhet

Här hittar du verksamhet i Borensbergs församling. Sidan är under uppbyggnad!

Borensbergs församlingsråd

Församlingsrådet i Borensbergs församling

Björkhälla

Björkhällakyrkan

Björkhällakyrkan ligger centralt i Borensberg. En "ny" kyrka som invigdes på påskdagen 1988. Den är ritad och uppförd av Nordiska Trähus.

Kristbergs kyrka

Högt över riksvägen på sjön Borens norra strand, mittemellan Borensberg och Motala, ligger Kristbergs kyrka.

Engagera dig!

Känner du längtan att vara behövd och vill hjälpa till med något? Inom Svenska kyrkan kan man engagera sig och vara medarbetare på många olika sätt. Vi behöver regelbundet volontärer för enstaka tillfällen eller längre perioder.

Vad händer i veckan

Här hittar du veckans gudstjänster och andra verksamheter som pågår under den närmaste veckan inom hela pastoratet.

En ungdom sitter med mobiltelefonen.

Du är alltid välkommen att ringa eller besöka oss.

GDPR

Här hittar du information om hur Borensbergs pastorat hanterar dina personuppgifter.

Livets skeden

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? I Svenska kyrkan kan man döpas vid vilken ålder som helst - några veckor gammal eller 100 år, det går lika bra. Men man döps bara en gång.

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation ­handlar bland annat om att diskutera små och stora frågor t­illsammans med andra. Välkommen att bli konfirmand!

Vigsel och bröllop

Går ni i giftastankar? Välkomna att kontakta oss så hjälper vi till att boka kyrka, präst och musiker till den dag som ger er minnen för livet.

Ljus kyrka

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som avlidit till Gud.

Gudstjänstfirande

Gudstjänst

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

Fira gudstjänst hemma

När vi inte kan mötas, kan vi välja att ha en gudstjänst hemma. Det blir inte samma sak, men det blir bra. Här hittar du pastoratets inspelade gudstjänster.

Diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen till Kyrkogårdsförvaltningen i Borensbergs pastorat.