Aktuellt från Linköpings stift

1. ”Känner stort hopp för kyrkan och kristen tro i pastoratet”

Publicerad 24 september 2024

Under vecka 37 besökte biskop Marika och en delegation Norra Tjusts pastorat för en visitation.

2. Biskop Marika 60 år

Publicerad 17 september 2024

Måndag 16 september fyllde biskop Marika Markovits 60 år. Bemärkelsedagen firades med öppet hus i biskopsgården under eftermiddagen.

3. ”Det är tillsammans som är grejen”

Publicerad 9 september 2024

Tisdag 3 september bjöd biskop Marika in till en interreligiös middag på biskopsgården. Muslimer, kristna, judar och representanter från polis, kommun, socialtjänst och andlig vård inom kriminalvården träffades för att fira det goda arbete som görs i Motala, Linköping och Norrköping.

4. Våra utmärkta kulturegendomar!

Publicerad 27 augusti 2024

Våra kyrkobyggnader är en viktig del av de kulturegendomar som just nu märks ut i Östergötland. – Det är så man ryser ibland när man inser vilken historia som ryms i våra egendomar och inventarier, säger stiftsantikvarie Eva Nyström Tagesson.

5. Ensam sommar för många

Publicerad 1 juli 2024

Åtta procent av alla i Sverige som är äldre än 16 år säger att de känner sig ensamma och inte har en nära vän att prata med. Det är mer än 600 000 människor, fler än alla som bor i Göteborg.