Aktuellt från Linköpings stift

Prenumerera via RSS

Ensam sommar för många

Publicerad:

Åtta procent av alla i Sverige som är äldre än 16 år säger att de känner sig ensamma och inte har en nära vän att prata med. Det är mer än 600 000 människor, fler än alla som bor i Göteborg.

Bland biskopar, bin och biodepåer

Publicerad:

Biskopsgården i Linköping är inte hem bara för stiftets biskop. Trädgårdens fauna- och biodepåer är hem också för allt från mycket gamla träd till nyanlända bin. Bland annat. Följ med på en vandring i en av Linköpings gröna oaser.

Utrikesutskottet besökte Lambohov

Publicerad:

Fredag den 17 maj besökte riksdagens utrikesutskott Lambohovskyrkan i Linköping. Där fick ledamöterna höra hur Svenska kyrkan bidrar till stöd för ukrainare, både de som flytt och de som finns kvar i Ukraina.

Nu är sommarbroschyren här!

Publicerad:

För fjärde året i rad berättar Linköpings stift om sommaröppna kyrkor i stiftet. I år finns hela 199 kyrkor i broschyren som också berättar om några av de fina dopfuntar som finns att se – och döpas i!

Kulturhistoriska värden riskerar förfalla

Publicerad:

Den kyrkoantikvariska ersättningen, KAE har inte höjts sedan 2009. Samtidigt som större och mer omfattande renoveringar måste göras. Stiftsingenjör Emelie Malmborg berättar om den underhållsskuld som håller på att byggas upp.

Prenumerera på Stiftsnytt

Stiftsnytt är ett nyhetsbrev som utkommer digitalt på tisdagar.

Prenumerera