Avesta-Grytnäs pastorat

Rum för glädje, musik, gemenskap, stillsamhet, omtanke och tro. Välkommen precis som du är, var i livet du än befinner dig.

Barn och Familj i Avesta Grytnäs

Barn & familj

Hos Avesta-Grytnäs pastorat hittar du något för barn i alla åldrar. Besök gärna vår drop in-verksamhet eller var med i någon av våra andra grupper. Varje månad firar vi en familjegudstjänst där barnen står i centrum.

Är du vår nya församlingsvärd eller värdinna?

Är du vår nya församlingsvärd?

Vi söker dig vars hjärta klappar för god service,  har kunskap om mathållning och att sköta ett kök samt tycker om att möta människor. - Allt detta med ett stort mått ”vänligt skinn” på näsan. Ansök senast 5 april. Intervjuer sker fortlöpande.

Samtal & Stöd

Samtal & stöd

Ibland kan allt kännas botten, helt enkelt. Något oväntat kan ha hänt. Något blev inte som det skulle eller som du ville. Det finns många tillfällen då det kan vara skönt att få prata med någon. Du kan prata med en diakon eller präst. De har tystnadsplikt och får inte berätta för någon annan vad ni har pratat om.

Kyrkogårdsförvaltningen Avesta-Grytnäs pastorat

Kyrkogårdsförvaltningen i Avesta-Grytnäs pastorat

Vi upplåter gravplatser och ansvarar för drift och underhåll på kyrkogårdarna i Avesta och Grytnäs.

Engagera dig ideellt

Gör skillnad för andra människor - och dig själv

Bli medlem i Svenska kyrkan

Du kan bli medlem i Svenska kyrkans gemenskap oavsett vem du är och om du har varit medlem tidigare eller inte. Här finns en plats för dig som har frågor om tro, livet eller tankar om dig själv, men också för dig som vill engagera dig för en bättre värld.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.