Foto: IKON/Johannes Frandsen

Dop i Avesta-Grytnäs pastorat

Ingenting i världen kan skilja ifrån människan kärleken som dopet bär: du är älskad som du är.

Christina Lövestam (Psalm 900, Psalmer i 2000-talet)

Du döps i tre händer vatten, ”i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn”. Det är ett tecken på att du är ett Guds barn.

Du får ett löfte - du är aldrig ensam eller övergiven. Dopet sker en gång i livet, men det kan ske när som helst i livet.

Alla är välkomna i Guds gemenskap. Att döpa sitt barn är att ge det en god början i livet. Genom att döpas kommer barnet att tillhöra Svenska kyrkan. Vi vill erbjuda dopet som en väg in till en gemenskap med Gud och Avesta-Grytnäs pastorat.

Det går givetvis att låta döpa lite äldre barn, att döpas som konfirmand eller som vuxen - det är aldrig för sent!

Själva dopet bokas genom vår expedition. När dopdagen närmar sig tar den präst som ska döpa kontakt med dopfamiljen för ett samtal. Vi ser med glädje att många är delaktiga vid dopet, t ex genom att läsa en text, be en bön eller kanske hälla upp dopvattnet.

Läs mer om dop på Svenska kyrkans nationella sida.

Avesta-Grytnäs pastorsexpedition

På pastorsexpeditionen hjälper vi dig med dop, bröllop och begravning samt svarar på frågor om kyrkans verksamhet och ditt medlemskap. Har du frågor vi inte kan svara på, leder vi dig vidare till någon som kan. Du kan också söka kontakt för samtal.

Post- & besöksadress: Bruksgatan 1, 774 31 AVESTA
Telefon: 0226-46 47 00, knappval 1
E-post: avesta-grytnas.pastorat@svenskakyrkan.se

uppdukat bord

Hyra eller låna lokal

Vi har lokaler för dopfester, minnesstunder och andra tillfällen.

Barn och Familj i Avesta Grytnäs

Barn & familj

Hos Avesta-Grytnäs pastorat hittar du något för barn i alla åldrar. Besök gärna vår drop in-verksamhet eller var med i någon av våra andra grupper. Varje månad firar vi en familjegudstjänst där barnen står i centrum.

tre vita illustrationer: telefon, pratbubbla och epost, på blå bakgrund

Kontaktformulär

Har du en fråga till oss i Avesta-Grytnäs pastorat? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig snarast möjligt.