Foto: IKON/Johannes Frandsen

Begravning i Avesta-Grytnäs pastorat

Det är svårt att mista en vän, så svårt att mista en vän. Något fint går itu. Här är jag. Var är du? Jag vill tro att vi träffas igen.

Gullan Bornemark (ur Psalm 799)

Vi håller begravningsgudstjänst för att säga farväl, överlämna en människa till Gud och säga tack. Det är en akt av kärlek och respekt för den som avlidit, men också ett tillfälle att hämta kraft ur för den dödes anhöriga. Att samlas till begravningsgudstjänst; familj, släkt, vänner och andra nära, är ett sätt att gemensamt stötta varandra och minnas den som lämnat oss.

När någon dött kan man ta kontakt med en begravningsbyrå, som i sin tur tar hand om praktiska saker som att boka begravningsgudstjänsten.

TACKSÄGELSE
Tacksägelse sker i en gudstjänst i pastoratet så snart som möjligt efter bokad begravningsgudstjänst. I tacksägelsen uttrycks ett tack till Gud för den människas liv som har dött, och de sörjande innesluts i pastoratets förbön och gemenskap.

BEGRAVNINGSGUDSTJÄNST
Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan har rätt att få en begravningsgudstjänst. Kyrka, präst, kyrkomusiker och vaktmästare ingår. Extra sång- eller instrumentalsolister ingår dock inte. När en präst blivit bokad tar hon eller han kontakt med de anhöriga och tillsammans talar man om hur man vill utforma gudstjänsten.

Läs mer om begravning på Svenska kyrkans nationella sida

AVESTA-GRYTNÄS PASTORSEXPEDITION

På pastorsexpeditionen hjälper vi dig med dop, bröllop och begravning samt svarar på frågor om kyrkans verksamhet och ditt medlemskap. Har du frågor vi inte kan svara på, leder vi dig vidare till någon som kan. Du kan också söka kontakt för samtal.

Post- & besöksadress: Bruksgatan 1, 774 31 AVESTA
Telefon: 0226-46 47 00, knappval 1
E-post: avesta-grytnas.pastorat@svenskakyrkan.se

uppdukat bord

Hyra eller låna lokal

Vi har lokaler för dopfester, minnesstunder och andra tillfällen.

Kyrkogård

Gravtyper

Att välja gravtyp kan väcka många frågor. Vi vägleder dig genom alternativen.

tre vita illustrationer: telefon, pratbubbla och epost, på blå bakgrund

Kontaktformulär

Har du en fråga till oss i Avesta-Grytnäs pastorat? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig snarast möjligt.